Sökning: "brister i enkätundersökningen"

Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden brister i enkätundersökningen.

  1. 11. Specialpedagogens roll i förskolan : Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, som stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Galini Kyriazaki; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskolan; AKK-Alternativ och kompletterande kommunikation; DATE-Delaktighet; Attityder; Tillgänglighet; Elever och barn; Bronfenbrenners systemekologiska teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker specialpedagogens roll i förskolan som förmedlare av konkretaarbetsmetoder och läromedel i förskolan. Detta har undersökts genom en enkätstudie på webben, där 72pedagoger, verksamma inom förskolan svarat, samt en mindre intervjustudie med 4 förskollärare. LÄS MER

  2. 12. RÄTTA FÖR RESULTAT? : OM OLIKA METODER ATT UNDERVISA RÄTTSTAVNING I F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Edin; [2021]
    Nyckelord :Rättstavning; undervisning i Svenska år 1-3; behaviorismen;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att beskriva, analysera och visa utfallet av en yrkesverksam grundläraresmetod att systematiskt undervisa i rättstavning i årskurs 1–3, med särskilt fokus på årskurs 3. Den bidrar med kunskaper om en undervisningsmetods resultat för kunskaper i stavning på lågstadiet, vilket görs genom att besvara studiens forskningsfrågor om vilket betydelse en lärares undervisningsmetod i rättstavning har för elevers kunskaper i rättstavning? Även genom att studera begränsningar som kan urskiljas i lärares metoder för undervisning i rättstavning?Syftet uppnås genom att titta på vilken grund som finns i läroplanen och kursplanen i svenska att bedriva systematisk undervisning i rättstavning, samt att studera vad forskning visar och lärares erfarenheter om resultat av systematisk undervisning och elevers kunskaper, förmågor och lärande?Genom att studera en lärares val av undervisningsmetod vid rättstavning och titta på sambandetmellan elevers förvärvade kunskaper inom rättstavningen och den aktuella metoden kundeelevers kunskapsresultat urskiljas. LÄS MER

  3. 13. TPACK- Teknisk, pedagogisk och innehållsmässig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Albin Hasanovic; [2020-09-17]
    Nyckelord :Samhällskunskap; TPACK; Covid-19; Distansundervisning; IKT; Kompetens;

    Sammanfattning : Teknologi har får allt mer betydelse i den svenska skolan, efter den senaste läroplanen publicerades av Skolverket. Att lärare brister i teknisk kompetens är ett återkommande dilemma i nyhetsartiklar. LÄS MER

  4. 14. Att neka rivningslov enligt PBL 9 kap. 34 § 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik

    Författare :Anna-Lotta Andersson; Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :Demolition permits; culturally valuable buildings; municipalities; preservation; Rivningslov; kulturhistoriskt värdefulla byggnader; kommuner; bevarande;

    Sammanfattning : För att skydda kulturhistoriskt värdefulla byggnader från rivning används PBL 9 kap. 34 § 2 om byggnaden är placerad inom detaljplan eller områdesbestämmelser. Förarbeten till paragrafen är tydliga med att vad som definieras som kulturhistoriskt ska avgöras med hänsyn till lokala överväganden. LÄS MER

  5. 15. Användbarhet hos digitala skolplattformar : En studie om Schoolsofts utvecklingspotential

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Joel Melander; Magnus Norling; [2020]
    Nyckelord :Usability; Design-science; Användbarhet; Skolplattform; Digitalisering; Skolväsendet; Design-science; Schoolsoft; Kravspecifikation; Prototyp;

    Sammanfattning : Skolväsendet är en grundläggande instans i samhällsstrukturen, som i hög grad har påverkats av digitaliseringen. Efterfrågan av väl fungerande skolplattformar, digitala verktyg för administration och kommunikation mellan lärare, elever och föräldrar har ökat därefter. LÄS MER