Sökning: "c- barnlitteratur förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden c- barnlitteratur förskolan.

  1. 1. Värdegrundsarbete med hjälp av barnlitteratur

    C-uppsats,

    Författare :Rosi Lenhall; Elin Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger i förskolan anser att man kan använda barnlitteratursom verktyg för värdegrundsarbetet i förskolan. Vårt syfte mynnar ut i följande frågeställningar: Huruppger pedagoger i förskolan att de tolkar värdegrunden? Hur uppger pedagoger i förskolan att dearbetar med värdegrunden? På vilket sätt uppger pedagoger i förskolan att barnlitteratur skulle kunnaanvändas i arbetet med värdegrunden? Metod Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  2. 2. Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010

    C-uppsats,

    Författare :Grete Johansson; Nina Holtne; [2011]
    Nyckelord :Normbrytande barnlitteratur; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras påförskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen avatt utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. LÄS MER

  3. 3. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.

    C-uppsats,

    Författare :Malin Sundberg; [2010]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; semiotisk bildanalys; stere;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av ensemiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olikabilderböckerna. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Lindkvist; jenny Multanen; [2008]
    Nyckelord :Förskola; genus; genusperspektiv; jämställdhet; ba;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta motjämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras egetgenusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar till ökad förståelse för vikten avbarnlitteratur i genusarbetet. LÄS MER