Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER
2. Ett bra ledarskap : En intervjustudie om vad skolpersonal uppfattar sombra ledarskap i skolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna C-uppsats i pedagogik är en kvalitativ studie som är baserad på̊ ledarskapsteorier och ledares egenskaper. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad skolpersonal uppfattar som bra ledarskap i skolan. I uppsatsen presenteras en kort historisk bakgrund av ledarskapets förändring. LÄS MER
3. Hur uppfattar socialarbetare sin yrkesroll?
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Abstract Emma, F. & Ida, S. (2011). Hur uppfattar socialarbetaren sin yrkesroll? C-uppsats i pedagogik. LÄS MER
4. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER
5. ”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar omgenus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn iförskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av enbildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder medbarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER