Sökning: "creative work environment"

Visar resultat 6 - 10 av 203 uppsatser innehållade orden creative work environment.

  1. 6. Sjuksköterskans erfarenhet av att lindra beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom på geriatrisk avdelning : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Silvana Norin; Nathalie Ekholm; [2023]
    Nyckelord :BPSD; dementia; geriatric ward; person-centred care; nurse; BPSD; demenssjukdom; geriatrisk avdelning; personcentrerad vård; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demenssjukdom är en ökande folksjukdom och nästan alla drabbas av beteendemässiga och psykiska symtom (BPSD) under sin sjukdomstid. Genom personcentrerad omvårdnad och individanpassade åtgärder kan BPSD-symtom förbyggas och lindras. Det är vanligt att äldre med demenssjukdom är i behov av vård på geriatrisk avdelning. LÄS MER

  2. 7. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  3. 8. Pushing Boundaries? Artists' worldview in the AI era from a relational work perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alina Dumea; Heejae Jun; [2023]
    Nyckelord :relational work; generative AI; Image generator; visual artists; moral gatekeeper; precarity; passion; creative industries; creative class; artwork; creative worker; Social Sciences;

    Sammanfattning : The thesis discusses how visual artists negotiate the boundaries between their own creative work and AI-aided work, how they establish boundaries with other artists who use AI, and How the relationship between visual artists and clients is mediated in the market with the rising popularity of AI tools. The study found that most artists negotiate meanings to take a stance and, more often than not, are open to using AI if it becomes more ethical and transparent. LÄS MER

  4. 9. A designer-driven approach to procedural generation tools for level design

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Max Truedsson; [2023]
    Nyckelord :Master Thesis; Game development; Game Design; Procedural generation; PCG; Level creation; Art Tool; 3d Environment design; Master Examensarbete; Spelutveckling; Speldesign; Procedurell generering; PCG; Spelbana Konstruktion; Konst verktyg; 3d miljö design;

    Sammanfattning : Game development is a multifaceted field that involves both traditional software practices and creative work. It is characterized by its iterative and time-consuming process where prototypes are created and then evaluated. This is especially true for creating 3D environments, where it is difficult to evaluate the quality before it is completed. LÄS MER

  5. 10. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : The study aims to show the preschool teacher's role in promoting motor development and learning in the outdoor environment. The method that has been used is semi-structured interview as it was suitable for making visible the phenomenographic perception of the preschool teachers who participated in the study. LÄS MER