Sökning: "dagliga leken"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden dagliga leken.

  1. 16. Planerad fysisk aktivitet i förskolan : En studie som undersöker pedagogers upplevelser av deras arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Fanny Andersson; [2019]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; motorskills; health; Förskola; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna upplever deras arbete med planerade fysiska aktiviteter. Undersökningen ses utefter ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Pedagogers roll i barns lek : - En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Gustafsson; Sandra Neiström; [2019]
    Nyckelord :barns lek; childrens play; förskola; pedagogers bemötande; pre-school; teachers role;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få fördjupad kunskap om hur pedagogers bemötande, roll, samspel och deltagande kan se ut i barns lek på förskolan, samt hur detta kan se ut i relation till vilka lekar som konstrueras. Detta genom observationer i den dagliga verksamheten inomhus. LÄS MER

  3. 18. Utlösande aktörer i den fria leken : En studie baserad på småbarns interaktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Ramos; Catherine Liendo; [2019]
    Nyckelord :Småbarn; lek; interaktion; aktör; nätverk; fri lek; aktör-nätverksteori; översättning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån aktör-nätverksteorin undersöka de aktörer och nätverket som uppstår under den fria leken i förskolan. Studien gäller det samspel och interaktioner som uppträder mellan olika aktörer i den specifika situationen av fri lek, samt de översättningar som uppkommer i relation till barnens lek. LÄS MER

  4. 19. Den fria leken i förskolan : - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Sundeborn; Jennie Åberg; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; fri lek; förhållningssätt; förskollärare; lärande; styrning; uppfattningar; utveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om den fria leken, deras egen roll i den fria leken samt dennas betydelse för barns utveckling och lärande, därför valde vi att genomföra en kvalitativ studie med sju stycken semistrukturerade intervjuer. Denna intervjuform gav oss möjligheten att ställa följdfrågor under intervjuns gång beroende på informantens svar. LÄS MER

  5. 20. Den kompletterande läsningen : högläsningens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Berg; Azra Prlja; [2017]
    Nyckelord :högläsning; kompletterande läsning; förskola; böcker; litteracitet;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om synen på högläsning i förskolan samt hur förskollärare använder sig av böcker och högläsning i verksamheten. Under vår utbildning har böckernas betydelse och barnets språkutveckling uppmärksammats och vi finner båda ett stort intresse förhögläsningens betydelse för barnets språkutveckling. LÄS MER