Sökning: "dagligvaror"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade ordet dagligvaror.

  1. 21. Den olönsamma e-­‐handeln för dagligvaror : Möjligheter och utmaningar i en decentraliserad organisation

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Mimmi Hellsten; Sophie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Grocery retail; e-commerce; decentralisation; franchise; Dagligvaruhandel; e-handel; decentralisering; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsförsäljningen online befinner sig i den mest expansiva fasen i branschens historia. Det är svårt att hitta en prisnivå som täcker de tillkommande kostnaderna som onlinehandeln medför och som kunderna är villiga att betala. LÄS MER

  2. 22. Transporteffektivitet vid e-handel av dagligvaror : En kvantitativ studie av sista milen-distribution genom ruttplanering och metaheuristiken tabusökning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Patricia Melin Jonsson; Ronja Ask; [2019]
    Nyckelord :Sistamilen; sistamilen-distribution; tabusökning; metaheristik; ruttplanering;

    Sammanfattning : Vid e-handel av dagligvaror finns stora utmaningar i att skapa förutsättningar för effektiva hemleveranser. Sista milen-distributionen står för den minst transporteffektiva delen av den totala försörjningskedjan då den är svårast att genomföra kostnads- och energieffektiv ruttplanering på. LÄS MER

  3. 23. Val av inköpskanal : Hur kan köparpersonligheter påverka?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Felicia Isaksson; Hanna Östmann Hanngren; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; convenience goods; attitude; buyer personalities; low-engagement products; habits; living conditions; E-handel; dagligvaruhandel; attityd; köparpersonligheter; lågengagemangsprodukter; vanebeteende; livssituation;

    Sammanfattning : Problembakgrund och problemformulering: Sverige är ett av de länder i världen där ehandel förekommer mest frekvent, dock inte av dagligvaror. Detta är ett problem för de matbutiker som väljer att erbjuda e-handel då det inte är lönsamt. LÄS MER

  4. 24. Designens hållbarhetskraft : En kvalitativ studie om design och hållbarhet inom produktutveckling av dagligvaror

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Priscilla Carlsson; Sandra Nikkhooye Panahi; [2019]
    Nyckelord :Sustainability; Fast moving consumer goods industry; Design for Environment; Design-Tools; The Design Ladder; The Front-End; IRI Sustainability Maturity Model; Hållbarhet; Dagligvaruindustri; Design for Environment; Designverktyg; Design Trappan; The Front-End; IRI Sustainability Maturity Model;

    Sammanfattning : Hållbarhet värderas allt högre utav konsumenter och allt fler företag satsar på ett utökat hållbarhetsarbete. Detta innebär att företag borde utveckla sitt hållbarhetsarbete för att bli eller fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Konsumtionen av livsmedel står för 25 % av hushållens klimatpåverkan. LÄS MER

  5. 25. Rör(l)igt mål mot ökad återvinning av plast - En studie av den svenska dagligvaruhandelns mål om materialåtervinningsbara plastförpackningar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Anna Svantesson; [2019]
    Nyckelord :Recyclable; plastic; packaging; FMCG; network management Materialåtervinningsbar; plast; förpackningar; dagligvaruhandeln; nätverk; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Packaging stands for the largest use of plastic today and increased recycling of plastic packaging must be urged to maintain our natural resources. Plastic packaging is essential in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) industry, however the environmental impact of plastic packaging implies that the industry should take responsibility in this matter. LÄS MER