Sökning: "datorspel spelutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden datorspel spelutveckling.
1. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER
2. ALGORITMERS INVERKAN PÅ PRESTANDA : En jämförande analys av algoritmer för synfält i flockbeteende
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I detta arbete jämförs prestanda mellan olika implementationer av algoritmer som utför samma uppgift. Som sammanhang för algoritmerna har flockbeteende inom datorspel använts. En anledning till att använda flockbeteende i datorspel och film är att öka realismen i det som presenteras på bildskärmen. LÄS MER
3. Insamling och användning av data för vidareutveckling av spel : Med fokus på multiplayer datorspel
Kandidat-uppsats, KTH/Integrerad produktutvecklingSammanfattning : Digitala spel har blivit ett allt vanligare sätt för underhållning, där industrin har sett en stor ökning av användare, vilket har stor sannolikhet att fortsätta även i framtiden. Dessa spel har ökat i komplexitet i takt med den teknologiska utvecklingen från 90-talet tills idag, där Internet har haft stor påverkan och introducerat nya möjligheter. LÄS MER
4. Designriktlinjer för digitala brädspel : En anpassning av designriktlinjer för heuristisk utvärdering av digitala strategibrädspels gränssnitt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Den här studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur kan existerande designriktlinjer inom gränssnittsdesign anpassas för heuristisk utvärdering av gränssnittskomponenter i digitala strategibrädspel? Rapporten inleds med en bakgrund över brädspels historia, inklusive dess digitalisering och tidigare forskning inom både fysiska och digitala brädspel. Vidare redogörs en beskrivning av heuristisk utvärdering och olika designriktlinjer inom fysiska brädspel, datorspel och generell gränssnittsdesign. LÄS MER
5. Real Time Integrated Tools for Video Game Development : a usability study
Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva systemSammanfattning : The video game industry can be ruthless. As a developer, you usually find yourself working in the popular third-party development tools of the time. These tools however might not provide the best usability and quality of life one desires. LÄS MER