Sökning: "dekorativa bilder"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden dekorativa bilder.

  1. 6. Hjälpa eller stjälpa? : En jämförelse av bilders funktion i matematikläroböcker med ursprung i olika länder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Ahlberg; Emma Engberg; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; läroböcker; multimodalitet; teckensystem; bild;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes olika bilders funktion i två läroboksserier för årskurs 2 och 3 med ursprung i olika länder. Den ena läroboksserien grundar sig i en svensk matematiktradition och den andra i singaporiansk. LÄS MER

  2. 7. Bilder i barnlitteraturen : En studie av bildens betydelse för elevernas förståelse för textinnehållet i bilderböcker i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Englund; Alexandra Tasdelen; [2020]
    Nyckelord :Appropriering; artefakter; bilderbok; expanderande förstärkande bilderbok; kompletterande bilderbok; läsförståelse; mediering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bilderna i skönlitterära barnböcker har en viktig roll för elevers läsförståelse och är inte enbart dekorativa. Forskning pekar på att bilden kan vara avgörande för förståelsen av bokens innehåll i de fall där eleven inte förstått texten fullt ut. LÄS MER

  3. 8. Digitalt läromedel : Läromedelsanalys ur ett sociosemiotiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Terese Öhman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera funktionen av och samspelet mellan semiotiska modaliteter i ett digitalt läromedel. Studien har utgått ifrån ett sociosemiotiskt perspektiv där människans behov av att tillsammans skapa betydelse ses som grunden. LÄS MER

  4. 9. Att läsa matematik : en studie om flertydiga ord och bilder i tre matematikläromedel för årskurs 4

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Eriksson Åsman; Linn Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Dekorativa bilder; flertydiga ord; instruerande bilder; kompletterande bilder; matematik; matematisk läsförståelse; matematiskt språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om matematikens eget språk. Forskning har visat att bland annat flertydiga ord och bilder skapa svårigheter för elevers självständiga arbete i matematikläromedel. Studien utgår från att matematiken har ett språk och att detta språk innehåller olika semiotiska resurser. LÄS MER

  5. 10. Bilders syfte i tryckta engelskläromedel : En läromedelsanalys om hur bild och text samspelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexander Alfredsson; Alexandra Lindqwist Hajgato; [2020]
    Nyckelord :Semiotik; Bildstöd; Engelska; Läromedel; Läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : I Sverige existerar en läromedelsstyrd engelskundervisning, där eleverna i de flesta klassrum sitter och arbetar med läroboken. Varken skolor eller lärare gör någon granskning av de läromedel som används och det sker inte längre någon statlig granskning heller. LÄS MER