Sökning: "demokrati i praktiken i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden demokrati i praktiken i skolan.

  1. 1. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Bron mellan elev och medborgare : Elevperspektiv på undervisningsformer i samhällskunskap och politiskt deltagande i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Förnegård; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; politik; elevperspektiv; undervisningsformer; deltagande;

    Sammanfattning : Gymnasieungdomars intresse att aktivt engagera sig i politiken genom ungdomsförbund har minskat markant under de senaste 50 åren. Trots detta har samma grupp fortfarande starka åsikter i politiska frågor och en stark vilja att påverka samhället, samt ett intresse för samhällskunskap i skolan. LÄS MER

  3. 3. Att forma aktiva medborgare : - En kunskapsöversikt om skolans uppdrag och möjlighet att främja elever till aktivt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sebastian Lind; Maja Holmberg Karlsson; [2021]
    Nyckelord :aktivt deltagande; medborgarfostran; samhällskunskap; demokrati; deliberativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera forskning som berör skolans roll och möjlighet till att fostra aktiva medborgare samt hur undervisningen bör utformas för att främja elevers vilja och förmåga till aktivt deltagande i samhällslivet. Kunskapsöversikten är framför allt kopplad till ämnesplanen i samhällskunskap på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Elevinflytande i historieundervisningen : -Ett elevperspektiv på undervisning om förintelsen och demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anette Månedotter; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; förintelsen; historieundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens 3 huvudbegrepp är demokrati, elevinflytande och förintelsen. De hör ihop på det sättet att skolan har ett demokratiskt uppdrag som ska fostra demokratiska medborgare både praktiskt och teoretiskt. Elevinflytande gynnar elevers lärande och demokratiska lärande i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Grundskolans svenskämne : En systematisk litteraturstudie om svenskämnet som demokratiämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Ahlkvist; [2020]
    Nyckelord :Swedish tuition; democracy; Svenskundervisning; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur demokratiundervisningen i svenskämnet beskrivs i aktuell forskning. Studien har genomförts som en systematisk litteraturstudie där studiens två forskningsfrågor har haft huvudrollen, nämligen frågan om vilken roll demokratiundervisning har i svenskämnet och frågan om hur lärare och elever ser på demokratiuppgiften. LÄS MER