Sökning: "den goda handledningen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden den goda handledningen.

  1. 1. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER

  2. 2. Åtgärdsvalsstudien som medel för omställningen mot ett hållbart transportsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alice Frisk; [2022]
    Nyckelord :Strategic choice of measures; Sustainability; Sustainable development; Agenda 2030; Transport infrastructure planning; Transport planning; Åtgärdsvalsstudier; Hållbarhet; Hållbar utveckling; Agenda 2030; Målbild 2030; Transportinfrastrukturplanering; Transportplanering; Planeringsprocesser;

    Sammanfattning : Utsläppen från transportsektorn minskar inte i nog snabbt takt trots att hållbarhet är en prioriterad fråga på övergripande nivå genom bland annat Agenda 2030 och Målbild 2030. Åtgärdsvalsstudier (ÅVS), utredningar som tillämpas tidigt i transportinfrastrukturplaneringen, har potential att bidra till en mer hållbar infrastrukturplanering. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning : En studie om specialpedagogers/speciallärares upplevelser och erfarenheter av handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Bandling; Maria Gulin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :fenomenologi; grundsärskola; handledning; integrerade elever; specialpedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju specialpedagoger, som erbjuder och genomför specialpedagogisk handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever, upplever och beskriver handledningens syfte, fokus och sin egen roll i handledningssamtalet samt vad specialpedagogerna/speciallärarna upplever att lärarna efterfrågar. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av strukturerade och semistrukturerade enskilda intervjuer samt fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hur handledning uppfattas av lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Cassel; [2016]
    Nyckelord :Handledning; Grupphandledning; Grundskola; Lärare; Systemteori;

    Sammanfattning : Mycket av tiden för lärare i dagens skola går åt till att lösa konflikter under lektionerna. Samtidigt ska undervisningen anpassas för alla elever oavsett om de kommer från resursstarka miljöer eller inte. LÄS MER

  5. 5. Handledning ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Klintbo; Carina Kristensson; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; förskola; handledning; systemteori;

    Sammanfattning : AbstractKristensson, Carina och Klintbo, Eva (2014) Handledning ur ett specialpedagogiskt perspektiv, En studie av sex specialpedagogers syn på handledning i förskolan (Tutoring from a Special Educational Perspective). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola BakgrundVi upplever att specialpedagogisk handledning är något som pedagoger i förskolan allt oftare efterlyser och att det är ett av våra främsta verktyg som specialpedagoger för att ta till vara och utveckla kompetens i förskolan. LÄS MER