Sökning: "design ethics"

Visar resultat 26 - 30 av 167 uppsatser innehållade orden design ethics.

  1. 26. AI-implementering i sikte : En fördjupad analys av de avgörande faktorerna för framgång i AI-förberedelser

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Adam Albringer; David Engström; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine learning; Customer collaboration; Technological diffusion; Technological maturity; Ethics; Moral; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Kundsamarbete; Teknisk spridning; Teknisk mognad; Etik; Moral;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de svårigheter som företag möter vid implementering av artificiell intelligens (AI) och undersöker strategier för framgångsrik integrering av AI. Genom en kombination av semistrukturerade intervjuer och en omfattande litteraturstudie användes en induktiv metod för att analysera de utmaningar som företag stöter på före implementeringsprocessen. LÄS MER

  2. 27. MELLAN MASKORNA

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anna Hörnell; [2023]
    Nyckelord :litterär översättning; queerteori; eve kosofsky sedgwick; ching-in chen; poesiöversättning;

    Sammanfattning : This essay explores the ethics and erotics of translation, particularly of translating queer poetry, through my attempt to translate two works by the U.S. poet Ching-In Chen into Swedish. LÄS MER

  3. 28. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER

  4. 29. Känner du dig manipulerad?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Sahlin; Evelina Ödman; Kim Nyman; [2023]
    Nyckelord :dark pattern etik social reflexivitet användargränssnitt användare; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how users experience ‘dark pattern marketing’ from an ethical standpoint, and if it makes a difference if the users are aware of the phenomenon. ‘Dark pattern marketing’ is - in short terms - a marketing approach that applies a user interface that has been carefully crafted to trick and manipulate users into doing things they did not intend to do, or discouraging behavior that's bad for the company. LÄS MER

  5. 30. Ethics of Artificial Intelligence: Experimenting with Ethics and Autonomous Vehicle AI Principles in Gameplay

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :MANGAN NATASHA BIANCA; [2022-11-23]
    Nyckelord :ethics; autonomous vehicles; game design; artificial intelligence; nonplayer characters NPC’s ; thesis;

    Sammanfattning : This project investigated whether ethical AI can change gameplay to be more immersive, engaging and unpredictable. The game was developed using Behaviour Trees, A* Pathfinding and Finite State Machines to model ethical AI agents. This approach introduced ethical principles from philosophy and current autonomous systems to gameplay. LÄS MER