Sökning: "deskriptiv metod pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden deskriptiv metod pedagogik.

  1. 1. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Löfqvist; Niina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; undervisning; genus; stereotypa; jämställdhet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER

  2. 2. REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Juan Valladares; [2020-06-16]
    Nyckelord :rektor; pedagogiskt ledarskap; beslut; fenomenologi; upplevelser; livsvärld; essens; konstituenter;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. LÄS MER

  3. 3. Lärandet och den sociala hälsan : En kvalitativ studie om vad gymnasieelever uppfattar som gynnsamt för deras lärande och sociala hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Melihat Tahiri; Nathalie Holm Hörberg; Philip Valencia; [2020]
    Nyckelord :Experiences; high school students; learning; pedagogy; relationship; social health; Erfarenheter; gymnasieelever; lärande pedagogik; relationer; social hälsa;

    Sammanfattning : Gymnasieskolan ska främja elevernas lärande och välmående. För att eleverna ska få goda förutsättningar för det, bedrivs ett systematiskt kvalitetsarbete som utvärderar hur skolan fungerar. Utvärderingarna sker oftast mellan lärare och skolledare, men det är eleverna som drabbas när kvalitetsarbetet inte fungerar. LÄS MER

  4. 4. Tryggare, gladare, friskare och smartare : En mix metod studie om psykisk hälsa i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Leonard Jonsson Berglund; [2018]
    Nyckelord :Mental health; Secondary school students; Educational efforts; Psykisk hälsa; Gymnasieelever; Pedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden av att ungdomar mår psykiskt allt sämre som hindrar skolarbete och vardagsliv var studiens syfte att göra en triangulering mellan vad som står i skoldokument om insatser för att förebygga, främja och stärka elevers psykiska hälsa och hur elever upplever sin psykiska hälsa för att kunna förbättra insatserna utifrån elevernas erfarenheter. Urvalsgruppen var gymnasieelever i årskurs 2-3. LÄS MER

  5. 5. Ett (o)hållbart lärande : En kvantitativ studie för att belysa om det sociala samspelets har betydelse för nyanlända elevers lärande i skolan. En studie i årskurs. F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Linda Thorén; Erlandsson Linda; [2017]
    Nyckelord :Socialt samspel; sociala relationer; hållbart lärande; nyanlända elever; interkulturellt förhållningssätt; organisation; pedagogiskt förhållningssätt; skola.;

    Sammanfattning : Sverige har idag utvecklats till ett mångkulturellt samhälle och dagens skolor genomsyras nu av en språklig och kulturell mångfald, vilket vi ser som viktigt och en del i vårt integrerade samhälle. Genom att elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter tas tillvara på i undervisningen, kan det få en betydande roll för att elevers lärande ska utvecklas och förbli hållbart. LÄS MER