Sökning: "det talade och skrivna språket"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden det talade och skrivna språket.

  1. 6. Nya kursplaner kräver nya uttrycksformer : En innehållsanalys av kursplaner inom GY11

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johan Westerlund; [2012]
    Nyckelord :Kunskapskrav; IKT; multimodal; GY11; bedömning; literacy;

    Sammanfattning : I gymnasieskolans nya läroplan står att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. För att klara kursernas kunskapskrav måste eleven inneha eller utveckla en mängd olika förmågor. LÄS MER

  2. 7. Är det faktiskt inget att fästa sig vid? Placering av satsadverbial i sverigesvensk och finlandssvensk tidningstext

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Isabella Skatz; [2011-06-22]
    Nyckelord :satsadverbial; sverigesvenska; finlandssvenska;

    Sammanfattning : Satsadverbialen fyller en viktig funktion i språket, både det talade och det skrivna. Enligt Svenska Akademiens Grammatik används de som en kommentar till antingen innehållet i satsen eller till satsens språkhandling. Med hjälp av modala satsadverbial kan man uttrycka sin inställning eller attityd till det som sägs. LÄS MER

  3. 8. Att spela en materialistisk orgel : En intermedial analys av Erik Beckmans roman Inlandsbanan som ett musikaliserat berättande

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :Filip Nyström; [2011]
    Nyckelord :Beckman; Erik; Inlandsbanan; Derrida; musikaliserat; intermedialitet; antiepik; antiepisk; antinarrativ; språkmaterialism; materialism; orgel; musik; metafor; språk; form;

    Sammanfattning : Erik Beckmans roman Inlandsbanan (1967) har, tillsammans med hans hela författarskap, både kritiserats och hyllats som obegriplig, med en berättarstruktur som aktivt bryter mot ett konventionellt, episkt berättande och anammar en försvårande, gestaltande skriv- och läsakt. Derrida diskuterar i Of Grammatology (1967) funktionen hos den skrivna texten som betecknande det betecknande, det vill säga betecknande det talade språket som betecknar den refererade betydelsen, och hur relationerna dessa sinsemellan förskjutits. LÄS MER

  4. 9. Bin ich anders als die anderen? : Eine normkritische Untersuchung von drei Lehrbüchern für Deutsch als Fremdsprache

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för tyska

    Författare :Sanna Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Deutsch Lehrbücher Queer Normkritik Pädagogik Heteronormativität Geschlecht Gender Sexualität; tyska läromedel queer normkritik pedagogik heteronormativitet kön genus sexualitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i diskrimineringslagen och läroplanen analyseras i denna uppsats framställningen av kön och sexualitet i tre läroböcker för tyska för nybörjare. Analysen har ett normkritiskt och queerteoretiskt perspektiv och utgår ifrån att samhälleliga normer skapar makt och hierarkier mellan människor och grupper samt att det talade och skrivna språket spelar en betydande roll i norm(re)produktionen. LÄS MER

  5. 10. Matematik, språk och kommunikation. En studie om pedagogers och lärares användning av ett matematiskt språk.

    C-uppsats,

    Författare :Jessica Berntsson; Jenny Ganebratt; [2009]
    Nyckelord :Matematik; matematiskt spr;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagoger och lärares användning av ett matematiskt språk ilärandesituationer med barn i åldrarna 4 till 8 år. Vi har valt att utgå från socialkonstruktivismen, vilken är enlärandeteori som menar att människan konstruerar sin egen kunskap med hjälp av det talade eller det skrivnaspråket. LÄS MER