Sökning: "digital erfarenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 328 uppsatser innehållade orden digital erfarenhet.

  1. 1. Anestesisjuksköterskors kunskap och erfarenhet av sedering

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Cici Eriksson; Katrin Appelö; [2024]
    Nyckelord :anestesisjuksköterska; sedering; sederingsgrad; sederingsskala; länssjukhus; universitetssjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund: I anestesisjuksköterskans roll ingår det att utföra sedering under ingrepp eller undersökningar. Anestesisjuksköterskor besitter kompetens inom omvårdnadsvetenskap, medicinsk teknik och medicinsk vetenskap. Vid regional anestesi där sedering används som ett komplement så är anestesisjuksköterskan en trygghet för patienterna. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan : Intervjuer med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Andersson; Jonna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :curriculum; curriculum perspective; digital tools; preschool; preschool teachers; digitala verktyg; förskola; förskollärare; läroplan; läroplansperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn, användning och erfarenhet av digitala verktyg i förskolan. Genom intervjuer med sex förskollärare har vi synliggjort likheter och skillnader gällande deras syn om digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  4. 4. UPPFATTNINGAR OM BORTTRÄNGDA MINNEN : En enkätundersökning med psykologer och psykologstudenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johannes Jutterdal; Elin Hagelberg; [2024]
    Nyckelord :Repressed memories; memory war; false memories; opinions; bortträngda minnen; memory war; falska minnen; uppfattningar;

    Sammanfattning : Debatten om bortträngda minnen och hur vi inkodar traumatiska minnen har pågått sedan 80-talet. Forskningen på området är splittrad och ofta hörs bara extrema röster. Studier i andra länder har undersökt hur psykologer och psykologstudenter förhåller sig till ämnet men det saknas forskning i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hur upplevs internt samarbete när det sker genom digitala kommunikationsverktyg? : En kvalitativ studie om digitala kommunikationsverktyg och dess möjligheter samt utmaningar inom digitalt samarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Karl Andersson; Pauleen Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Kommunikation; digital kommunikation; samarbete; digitalt samarbete; distansarbete;

    Sammanfattning : I dagens föränderliga samhälle och pågående digitalisering utvecklas tekniken ständigt.  Sättet att kommunicera och samarbeta är något som genomgått förändring till följd av teknikens utveckling. LÄS MER