Sökning: "digital pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 621 uppsatser innehållade orden digital pedagogik.
1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER
2. Digitalisering i förskolan - Pedagogers uppfattningar om digital teknik.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att jämföra pedagogers olika uppfattningar och relationer till användandet av digitala verktyg i form av läsplatta på några utvalda förskolor inom Västra Götalands Län. Anledningen till den aktuella studien baseras på det som läroplanen för förskolan har som mål kring digitalisering. LÄS MER
3. Accessibility in Social Media : Facebook and the Older Adult
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In recent years, there has been a substantial increase in the percentage of seniors using social media, yet few studies have been conducted to understand the challenges underlying social network utilisation by seniors. By understanding what motivates seniors to use social media, the difficulties they encounter while using them and what would be an inclusive social media from their perspective is paramount for designing inclusive user interfaces that suit this growing population. LÄS MER
4. Digitala verktyg och elevers motivation i musikproduktion på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka roller DAW-program har inom undervisningen i musikproduktion på gymnasial nivå utifrån elevers och lärares perspektiv samt lärarens bild av hur diskrepans mellan preferenser kring DAW-program kan påverka elevers motivation för lärande i undervisning i musikproduktion. Datainsamlingen skedde genom en semistrukturerad intervju med två gymnasielärare och genom en enkätundersökning bland fyra gymnasieklasser från olika årskurser som studerar musikproduktion. LÄS MER
5. Digital tillgänglighet för offentliga aktörer : En innehållsanalys av skolväsendets efterföljande av WCAG's riktlinjer i enlighet med DOS-lagen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In a world increasingly shaped by digitalization, digital services necessitate a strong foundation in digital competence to ensure social inclusion. As part of the rising digitalization efforts within schools, a certain level of digital accessibility is required and they play a crucial role in providing information and services to students and parents. LÄS MER