Sökning: "digitala verktyg i förskolan"
Visar resultat 31 - 35 av 458 uppsatser innehållade orden digitala verktyg i förskolan.
31. Att vara eller icke vara digitalt kompetent i förskolan? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och tankar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie har sin grund ifrån den högaktuella diskussionen om digitala verktygs och digitala kompetensers vara eller icke vara i svensk förskola. Där nuvarande regering begärt att läroplanen för förskolan ska revideras och inte längre inkludera mål som syftar till att utveckla förskolebarns digitala kompetenser och nyttjande av digitala verktyg, revideringar som diskuteras i samma veva som detta examensarbete arbetas fram. LÄS MER
32. ”Hur förbereder jag mitt barn för den digitaliserade världen?” : Vårdnadshavares perspektiv på barns användning av digitala verktyg i hemmet och i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vårdnadshavares uppfattningar och förväntningar på barns användande av digitala verktyg, i hemmen och i förskolan. Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer med sju vårdnadshavare från en landsbygdskommun i Mellansverige. LÄS MER
33. Förskollärares diskurser om användning av digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om digitala verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Vårt samhälle är under en ständig förändring och digitaliseringen är ett faktum, vilket ställer krav på verksamma förskollärare. Syftet med denna studie är att synliggöra de diskurser förskollärare tar i bruk och skapar samt hur förskollärare positionerar och legitimerar sig i frågan om användning av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER
34. Digitala verktyg i förskolan, en aspekt av likvärdighet? : En intervjustudie om förskollärares arbete med digitala verktyg i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien eftersträvar efter att få en ökad förståelse av förskollärares berättelser om arbetet med digitala verktyg samt huruvida digitala verktyg kan bidra till en likvärdig utbildning. Vårt syfte med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver och förhåller sig till digitala verktyg i förskolans undervisning och vilken betydelse detta har för barns lärande, samt hur förskollärare resonerar kring sin kompetens för att kunna bedriva undervisning med digitala verktyg. LÄS MER
35. Hur får man med alla på digitaliseringståget? : Möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder och motiverar digitala verktyg i förskolans undervisning. Syftet är likaså att få syn på de möjligheter och utmaningar som förskollärare identifierat i samband med användning av digitala verktyg i förskolans undervisning. LÄS MER