Sökning: "dilemmaperspektivet"
Visar resultat 11 - 15 av 195 uppsatser innehållade ordet dilemmaperspektivet.
11. Förskollärares röster om inkludering i förskolan avseende barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ska förskolans verksamhet anpassasefter alla barn och särskilt stöd ges åt de barn som anses behöva det. Syftet med examensarbetetär att undersöka hur verksamma förskollärare uppfattar och resonerar kring inkludering iförskolan med särskilt fokus på de barn som i förskolan anses vara i behov av särskilt stöd. LÄS MER
12. Pedagogers attityder till Alternativ kompletterande kommunikation i förskolans verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att genom en enkätundersökning se pedagogers attityder kring nyttjandet av olika kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet, vilket innefattade svar från 46 pedagoger inom förskolans verksamt, analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod och har sedan bearbetats utifrån dilemmaperspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
13. "Man ser ju hur himla lycklig dom blir när dom faktiskt gör sig förstådd" : En kvalitativ studie om förskollärares definition och arbete med tydliggörande pedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie riktar sitt fokus mot tydliggörande pedagogik. Studiens syfte är att bidra medkunskap om förskollärares definition av tydliggörande pedagogik, samt hur förskollärare beskriver sitt arbete med tydliggörande pedagogik för att möjliggöra en likvärdig förskola för alla. LÄS MER
14. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER
15. "Jag kan inte bemöta alla barn lika, för alla barn är olika" : En kvalitativ studie om faktorer bakom förskollärares förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Forskning visar att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring bemötandet till barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Det förekommer en begränsning inom fältet för befintlig forskning då den riktar sig mot faktorer bakom ett generellt förhållningssätt till alla barn, snarare än faktorer bakom ett förhållningssätt till barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER