Sökning: "diskussion i ondskan"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden diskussion i ondskan.
1. Ondskans makt : En foucauldiansk textanalys av Jan Guillous Ondskan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund Jan Guillous Ondskan, utspelar sig i 50-talets Sverige och är inte bara en berättelse om Erik och hans liv på internatskolan Stjärnsberg, det är också en berättelse om makt. Både skolan som institution och karaktärernas handlande genomsyras av systematisk maktutövning och kontroll. LÄS MER
2. Barabbas som ”mänsklighetens representant” : Mottagandet av Pär Lagerkvists Barabbas i svenska dagstidningar 1950–1955
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : När Pär Lagerkvist år 1950 utkom med romanen Barabbas, som handlar om den rövare som blir benådad istället för Jesus, ledde det till en omfattande diskussion om religiösa frågor, tro och tvivel på svenska dagstidningars kultursidor. Syftet med uppsatsen är att undersöka mottagandet av boken i dagstidningarna. LÄS MER
3. Kan Golding, Guillou och Kadefors försvara sin plats i bokhyllan? : En värdegrundsanalys av tre skönlitterära verk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsens avsikt är att göra en värdegrundsanalys av tre skönlitterära verk som återfinns på högstadiet i klassrumsuppsättning. De verk som jag har läst är Ondskan av Jan Guillou, Ida slash Sandor av Sara Kadefors och Flugornas herre av William Golding. LÄS MER
4. "There is no good and evil. There is only power..." : Om ondskan i Harry Potterfilmer och om att använda film i religionsundervisning på grundskolans senare del och på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Syftet med uppsatsen är undersöka hur ondskan framställs i Harry Potterfilmerna och att förbereda ett material som kan användas i religionsundervisning på grundskolans senare del och gymnasiet för att få till stånd en diskussion om ondska med elever. För att uppfylla mitt syfte tänker jag svara på följande frågor: 1. LÄS MER