Sökning: "distansundervisning covid"

Visar resultat 11 - 15 av 179 uppsatser innehållade orden distansundervisning covid.

  1. 11. ”Det var en jobbig period på alla sätt och vis, charmen att vara lärare försvann” : En studie om gymnasielärares arbetssituation under covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Angelique Crambé Lundh; Jennifer Hälsingdal; Kushtrim Cuci; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; digitalisering; distansundervisning; gymnasielärare; hälsa; lärande;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin påverkade respondenterna på så sätt att undervisningen plötsligt behövde ställas om till distans, vilket medförde en hastigt förändrad arbetssituation. En del respondenter saknade kunskaper och erfarenheter kring användandet av digitala plattformar, vilket bidrog med att arbetssituationen blev svårhanterlig och obegriplig samtidigt som hälsan och deras hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet påverkades till viss del negativt. LÄS MER

  2. 12. Möjligheter och problem med onlineundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alva Dahlgren; Caroline Lennby; [2023]
    Nyckelord :matematik; online undervisning; distansundervisning; fjärrundervisning; lärare; elever; pandemi; problem; möjligheter;

    Sammanfattning : This study aims to find out the advantages and disadvantages of online learning with regards to mathematics. During the Covid-19 pandemic, education could not proceed as usual. Online learning became the solution which affected all subjects including mathematics. This study uses twelve different scientific articles that examine this topic. LÄS MER

  3. 13. Nulägesanalys om gymnasieelevers kunskap och förhållningssätt kring IT-säkerhet och hur lärare undervisar inom ämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Karlsson; Linus Brifelt; [2023]
    Nyckelord :IT security; cybersecurity; school; students; teachers; education; IT-säkerhet; cybersäkerhet; skola; elever; lärare; utbildning;

    Sammanfattning : Ungdomar börjar använda internet vid allt yngre åldrar: 99 % av ungdomar i åldersspannet 8 till 19 år använder internet på en daglig basis. Samtidigt som informationsflödet ökar så medför detta även bieffekter där ungdomar numera i allt större utsträckning sparar och laddar upp information om sig själva mer frekvent på internet. LÄS MER

  4. 14. Digitala lösningar på praktiska problem : En studie av kemilärares sätt att hantera laborationsundervisning under en snabb omställning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Chemistry education; laboratory work; digital laboratory work; ICT tools; remote learning; didactic relations; habits; Kemiundervisning; laborationer; digitala laborationer; IKT verktyg; distansundervisning; didaktiska relationer; vanor;

    Sammanfattning : Within science education, and chemistry in particular, laboratory work is fundamental. The traditions of including laboratory work in chemistry education is a way to make the concepts of chemistry apprehensible, the aims and goals of laboratory work related to chemistry education are therefore well defined. LÄS MER

  5. 15. Att balansera det digitala och det mänskliga : En kvalitativ studie om gymnasielärarespsykosociala arbetsmiljö och professionella identitet i relation till övergången till den digitala undervisningen under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Sörensen-Ringi; Antonia Wannerström; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; distance teaching; high school teachers; boundaryless work; psychosocial health; work environment; professional identity; demand-control-support model; covid-19; distansundervisning; gymnasielärare; gränslöst arbete; psykosocial hälsa; arbetsmiljö; professionell identitet; krav- kontroll- stödmodellen;

    Sammanfattning : High school teachers have a crucial role in shaping the next generation by educating and guiding adolescents on their way into adulthood. During the COVID-19 pandemic, which entailed a sudden shift to digital teaching, the work of high school teachers was affected. LÄS MER