Sökning: "e-handel"

Visar resultat 36 - 40 av 1050 uppsatser innehållade ordet e-handel.

  1. 36. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Erica Hägglund; Anna Wikström; [2023]
    Nyckelord :B2C; Competition; Consumer choice; E-commerce; Parcel deliveries; Price survey; SCP model; B2C; e-handel; konkurrens; paketleverans; prisundersökning; SCP-modellen; valfrihet;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER

  2. 37. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alva Andersson; Hanna Berglund; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; stadskärna; mötesplatser; attraktivitet; köpcentrum; elektronisk handel e-handel ;

    Sammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER

  3. 38. Gamification inom e-handel utifrån ett kundperspektiv : En studie om hur kunden upplever gamification inom en ehandelsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Arvidsson Matsson; [2023]
    Nyckelord :Gamification; spelelement; kund; e-handel; kundupplevelse; tillit etik;

    Sammanfattning : Gamification kan definieras som användning av spelelement i icke-spelkontexter. Det huvudsakliga syftet till att implementera gamification i ett system är att använda spelmekanismernas egenskaper för att motivera vissa beteenden hos människor. LÄS MER

  4. 39. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  5. 40. E-HANDEL OCH CONTAINERBOARDMARKNAD UNDER PANDEMIN : En empirisk studie om Covid-19 pandemins effekter på e-handel och dess effekter på efterfrågan på fiberbaserade förpackningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Aleksi Viitala; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utbrottet av Covid-19 pandemin hade oförutsedda konsekvenser för vårt dagliga liv. För att skydda befolkningen från smittan fattade myndigheter och politiker i många länder beslut om att på olika sätt begränsa rörligheten i samhället på ett sätt som vi inte har sett i Europa sedan andra världskriget. LÄS MER