Sökning: "educational books"

Visar resultat 6 - 10 av 192 uppsatser innehållade orden educational books.

  1. 6. VEM FÅR SYNAS? : En ikonografisk visuell analys av läroböcker inom samhällskunskap för yrkesprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Denzel Maarman; [2023]
    Nyckelord :Qualitative analysis; intersectionality; representation theory; identity theory; iconographic analysis; text analysis; diversity; age; gender; ethnicity; motivation;

    Sammanfattning : Textbooks are one of the most common educational materials used at Swedish upper secondary schools. Diversity and inclusion have become increasingly important topics in Swedish society, and it is important to ensure that they are reflected in learning materials such as textbooks. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkighet: vanligt eller ovanligt? : En innehållsanalys av flerspråkighetens förekomst i läromedel kopplade till kurserna Svenska 2 & 3 inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nadine Noureddine; [2023]
    Nyckelord :Digital educational aids; upper secondary school; multilingualism; content analysis;

    Sammanfattning : This thesis examines the occurrence of multilingualism in three Swedish educational aids. A both quantitative and qualitative content analysis has been carried out, in order to find out in what way multilingualism is portrayed in the digital educational books, whether it is described as a challenge or not, to what extent multilingualism is mentioned implicitly versus explicitly and last but not least, if emphasis is put on multilingualism connected to words or speakers. LÄS MER

  3. 8. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Angelica Tapper; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroböcker; grundskola; arbetsområden;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER

  4. 9. Representationer av bråk - en analys av två läroböcker för årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :läromedelsanalys; representationsformer; bråktal; Duvals; representationsteori; lärobok; matematik;

    Sammanfattning : Bråk är ett område inom matematiken som många anser är svårt. I screeningar har elever låga resultat inom området och många lärare tycker bråk är svårt att lära ut. Med detta som bakgrund väcktes mitt intresse för bråk. Jag ville titta på vad eleverna möter när de arbetar med bråk i sina läroböcker. LÄS MER

  5. 10. Samhällskunskapsundervisning i spåren av ChatGPT : En analys av möjliga användningsområden för ChatGPT och dess konsekvenser för lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Dominik Sándor; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; samhällskunskapsundervisning; kunskapsinlärning; replikativ kunskap; applikativ kunskap; associativ kunskap; interpretativ kunskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to the existing but limited research on the use of ChatGPT within educational contexts. Furthermore the study investigates how ChatGPT can be used in schools, focusing mainly on the Swedish upper secondary school. LÄS MER