Sökning: "eget skapande musik"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden eget skapande musik.

  1. 1. Konsten att förvalta en musikalisk idé – en undersökning av olika kompositionsmetoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Klara Goliger; [2021-09-27]
    Nyckelord :komposition; låtskrivande; metod; skapande; konstnärlig process;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar undersöka olika kompositionsmetoder. Till grund för utforskandet ligger intervjuer med tre yrkesverksamma kompositörer/låtskrivare verksamma inom olika genrer. Under samtalen har de fått redogöra för hur deras process ser ut, från första impuls till färdig produkt. LÄS MER

  2. 2. Något eget, något nytt, något lånat och någonting skräddarsytt : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkningar av och arbete med skapande i musik- och kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oskar Östlund; [2021]
    Nyckelord :music-making; creating music; creativity; composing; a hermeneutic perspective; musikskapande; skapande i musik; kreativitet; komposition; hermeneutiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kulturskolepedagogers uppfattningar om skapande i musikundervisning. Detta har gjorts genom att besvara tre frågeställningar: Hur tolkar kulturskolepedagoger aktiviteten skapande i musikundervisning? Hur beskriver kulturskolepedagoger sitt arbete med skapande i musikundervisning? Vilka hinder ser kulturskolepedagoger för elevers skapande i musikundervisning? Arbetet har haft ett genomgående hermeneutiskt perspektiv och vilar på en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Lekardal; [2021]
    Nyckelord :music; high school; meaning; lifeworld phenomenology; music education; music pedagogy; musik; högstadiet; mening; livsvärldsfenomenologi; musikundervisning; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER

  4. 4. "Komponera mera" : En studie om kreativa lärandeprocesser i musikskapande på grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lars Göran Gunnar Nikolausson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studien behandlar kreativa lärandeprocesser i musikskapande inom ramen för en undervisningspraktik i årskurs 9. Detta sker både utifrån en musiklärares undervisning och elevernas upplevelser av densamma. LÄS MER

  5. 5. Det inre rummet : Att använda associerad synestesi som utgångspunkt för komposition

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Lina Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Creativity; synesthesia; composition; Bauhaus; improvisation; kinesthesia; flow; collage; aquarelle; texture; kreativitet; synestesi; komposition; Bauhaus; improvisation; kinestetik; flow; kollage; akvarell; textur;

    Sammanfattning : Under 2018–20 har jag under min masterutbildning i komposition inkluderat mina egna erfarenheter av synestesi och associerad synestesi i komponerandet och här även försökt att beskriva mina metoder för detta. Jag har försökt överföra upplevelser av text, färg, form och rörelse till musik. LÄS MER