Sökning: "elektroniska spel"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden elektroniska spel.

  1. 1. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  2. 2. DIEGETISKA GRÄNSSNITT OCH IMMERSION I ELEKTRONISKA SPEL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredric Mourath; [2023]
    Nyckelord :immersion; gränssnitt; dieges;

    Sammanfattning : Immersion är ett tämligen välutforskat område, men de studier som undersöker kopplingen mellan diegetiska gränssnitt och immersion hos spelare har lidit av bristfälliga spelartefakter. Följande studie utnyttjar en spelartefakt som bedömts vara mer passande för att undersöka immersion hos spelare, i syftet att utföra en mer robust undersökning än vad som tidigare gjorts och sätta ett exempel för framtida studier. LÄS MER

  3. 3. Psykisk hälsa hos personer som spelar elektroniska spel

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Albin Jacobsson; Kristofer Jankarls; [2018]
    Nyckelord :gaming; self-efficay; mindfulness; general health; health; elektroniskt spelande; självförmåga; mindfulness; generell hälsa; hälsa;

    Sammanfattning : Bilden av personers hälsa som spelar elektroniska spel ser tämligen negativ ut, även om tidigare forskning förklarar att olika nivåer av spelandet kan medföra kognitiva fördelar. Men hur ser den psykiska hälsan ut? Studiens syfte var att jämföra skillnader i psykisk hälsa mellan nivåer av elektroniskt spelande, eSport atleter låg i fokus då tidigare forskning ej undersökt eSport atleters psykiska hälsa. LÄS MER

  4. 4. Modifiering och vidareutveckling av ett Brainball system

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik; Umeå universitet/Institutionen för strålningsvetenskaper

    Författare :Khalid Sheik; [2018]
    Nyckelord :Brainball; Mindball; electronics; medical technology;

    Sammanfattning : I denna rapport beskrivs hur ett befintligt brainball system har modifierats för att användas på ett så optimalt sätt som möjligt. Brainball är ett spel som går ut på att mäta elektriska hjärnsignaler från två spelare med hjälp av EEG via elektroder som är utplacerade på spelarnas pannor för att kunna avläsa den ständiga elektriska aktiviteten som pågår i hjärnans nervceller. LÄS MER

  5. 5. "Äh, ryck upp dig!" : Grafisk gestaltning av mental ohälsa i karaktärsdesign för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Agnes Kling; [2017]
    Nyckelord :character design; character; games; computer game; media; mental health; mental illness; depression; karaktärsdesign; karaktär; spel; media; mental ohälsa; psykisk ohälsa; depression;

    Sammanfattning : Media har visat tendenser att gestalta mental ohälsa på nedvärderande sätt gentemot karaktären. Denna studie berör hur olika grafiska gestaltningar av depression påverkar betraktarens uppfattning av karaktären. Studien riktar sig mot tillämpning inom mediet elektroniska spel. LÄS MER