Sökning: "elevassistent"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade ordet elevassistent.

  1. 11. Till alla lärare och för alla lärare? : En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters upplevelser om makt i en samverkansprocess.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lenina Svensson; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; cooperation; cross- border organizations; power; power dynamics; street level bureaucracy; student assistants; Samarbete; samverkan; gränsöverskridande organisationer; makt; makt dynamik; gräsrotsbyråkrati; elevassistent;

    Sammanfattning : Background: The curriculum for both adapted upper secondary school and adapted compulsory school states that everyone within the school must use the curriculum. Nevertheless, it is stated in the introductory chapter of the curriculum that the curriculum is aimed to all teachers and for all teachers. LÄS MER

  2. 12. Scaffolding och samverkan för lärande : Elevassistentens stöttande roll i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kajsa Renström; Anna Ljungström; [2022]
    Nyckelord :paraprofessionals; special schools for children with learning diasbilities; support; scaffolding; socialconstuctivism; collaboration; elevassistent; särskola; stöttning; scaffolding; socialkonstruktivism; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevassistenters uppfattningar om vad den stöttning de ger till elever i särskolan bidrar till för elevens kunskapsutveckling. Studien har en kvalitativ ansats. En intervjustudie har genomförts med åtta elevassistenter. Empirin har analyserats genom en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  3. 13. "Men jag vet inte hur jag ska göra det" : En kvalitativ studie om elever i behov av särskilt stöd och resurspedagoger och hur de arbetar tillsammans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stina Larsson; Emmelie Hallin; [2022]
    Nyckelord :scaffolding; resurspedagog; elevassistent; elever i behov av särskilt stöd; relationellt samspel; scaffolding; svenskundervisning; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur resurspedagoger arbetar med elever i behov av särskilt stöd i årskurs F-3 och vilka faktorer som påverkar motivationen hos dessa elever i arbetet med svenskämnet. Resultatet visar att det råder en viss samsyn hos resurspedagoger om vad i arbetet som utgör framgångsfaktorer i det dagliga arbetet i svenskämnet, men att det finns förbättringsmöjligheter. LÄS MER

  4. 14. "Känslan kan bli ... ska jag göra det här själv nu?" : En jämförande studie mellan rektorers och elevassistenters syn på hur elevassistentens roll i skolan organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Susanne Karlsson; Máriel Palo; [2022]
    Nyckelord :elevassistent; främjande och förebyggande arbete; inkluderingspolitik; kompensatoriskt uppdrag; organisation; rektor;

    Sammanfattning : Elevassistentens roll i skolan är omdiskuterad samtidigt som den är en viktig och växandeyrkeskategori. Att de elever som är i störst behov av stöd ska få stöttning av elevassistentersom ofta saknar relevant utbildning ses som ett problem bland annat när det gäller elevenskunskapsutveckling och sociala delaktighet. LÄS MER

  5. 15. Elevassistenten och fritidshemsverksamheten : En kvantitativ studie om hur elevassistenten kan påverka undervisningen i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lisa Jutemar; Sara Sjögestam; Natalie Ahlvik; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; elevassistent; undervisning; systemteori;

    Sammanfattning : Studien behandlar frågan om huruvida en elevassistent påverkar fritidshemmets verksamhet och undervisning, samt om utbildad och outbildad personal har samma uppfattning. Studien behandlar också om personalen i fritidshemmet upplever att de får stöttning från ledningen. I studien nyttjades systemteorin som analytiskt verktyg. LÄS MER