Sökning: "elever i träningsskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden elever i träningsskolan.

  1. 21. Kommunikation och lek i träningsskolan : Lärares syn på lek som pedagogisk metod i undervisningen för elever med diagnosen autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Fahlen; [2015]
    Nyckelord :Autism; schools for children with severe learning disabilities; interaction; play; intellectual disabilities; communication.; Autism; träningsskola; samspel; lek; utvecklingsstörning; kommunikation.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to investigate teachers’ views on play as a method for developing pupil’s communication and interaction in schools for children with severe learning disabilities. I am interested in pupils with autism spectrum disorder and their opportunities for social interaction with peers in playful activities. LÄS MER

  2. 22. Samverkan mellan träningsskolan och grundskolan : en studie av elevers samspel

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Marie Segerson; Charlotta Winbladh; [2015]
    Nyckelord :Inkluderande möte; samspel; samverkan; träningsskola;

    Sammanfattning : Klyftan mellan träningsskolan och grundskolan har en tendens att öka. Införandet av två läroplaner har gjort att avståndet mellan skolformerna har ökat och grundskolans läroplan med höga krav på innehåll och måluppfyllelse gör det svårt att hitta tiden att utveckla mjuka värden, exempelvis respekt för alla människors olikheter. LÄS MER

  3. 23. Skriftliga omdömen i träningsskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susan Tuominen; Johanna Blahusch; [2015]
    Nyckelord :bedömning träningsskola funktionsnedsättning läroplanen kunskap omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att beskriva och analysera speciallärares erfarenheter av, och kunskap om skriftliga omdömen. Dessutom var syftet att belysa vilka kunskaper dessa lärare anser sig behöva för att skriva omdömen. Metoden för studien var kvalitativa intervjuer med 14 lärare som arbetar i träningsskolan. LÄS MER

  4. 24. ”Man kan ju aldrig prata för mycket om det” En Intervjustudie om Kunskapsbedömning i Grundsärskolans inriktning Träningsskola An interview study about assessment of curriculum for students in compulsary school for pupils with learning disabilities

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Walfridsson; [2015]
    Nyckelord :bedömning; grundsärskola; kollegiala samtal; kunskap; träningsskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Jenny Walfridsson (2015). ”Man kan ju aldrig prata för mycket om det”. En Intervjustudie om Kunskapsbedömning i Grundsärskolans inriktning Träningsskola. (An interview study about assessment of curriculum for students in compulsary school for pupils with learning disabilities. LÄS MER

  5. 25. Att utforma meningserbjudande undervisning för elever med utvecklingsstörning : En studie av lektionsdesign i grundsärskolans ämnesområde kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Savilahti; [2015]
    Nyckelord :Lektionsdesign; grundsärskola; utvecklingsstörning; didaktik; variationsteori; kommunikation; känslor; ämnesområden; träningsskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har en Lesson/Learning Study-inspirerad forskningsansats och syftar till att utveckla elevernas förmåga att tolka känslouttryck. Studien har genomförts i grundsärskolans inriktning ämnesområden (i vilken elever med svår och måttlig utvecklingsstörning går) och i denna uppsats fokuseras särskilt undervisningsdesignen. LÄS MER