Sökning: "elever i träningsskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden elever i träningsskolan.

  1. 11. Kommunikation i Träningsskolan : Lärares erfarenheter av bildstöd i arbete med icke verbala elever med intellektuell funktionsnedsättning och Autism Spectrum Tillstånd

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elisabet Svärd; [2016]
    Nyckelord :Compolsery school for pupils with learning disabilities with orientation training school; Intellectual disability; Autism; Visual support; Sociocultural perspective; Träningsskola; Kommunikation; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Bildstöd; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra lärares erfarenheter av hur elevers kommunikationmöjliggörs med hjälp av bildstöd i träningsskolan. I träningsskolan har alla elever enintellektuell funktionsnedsättning men denna studie belyser också icke verbala elever, samtelever med Autism Spektrum Tillstånd (AST). LÄS MER

  2. 12. "Om samtalsmotorn inte finns. Hur samspelar vi då?" : En studie om pedagogers arbetssätt med social och kommunikativ kompetens i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Hübinette; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationshjälpmedel; sociala samspel; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Socialt samspel och kommunikation är centralt för elevers utveckling inom träningsskolan. Det finns inte mycket forskning på området och det är oklart vilka metoder och arbetssätt som idag tillämpas inom träningsskolan för att stärka eleverna i sociala samspel. LÄS MER

  3. 13. "Men hjälp mig" : -En studie om hur samspelet kan ta sig uttryck i undervisningen inom träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolin Persson; Kantojärvi Sarah; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; lärande; samspel; sociokulturellt perspektiv; träningsskola;

    Sammanfattning : Forskning påvisar att samspel är gynnsamt för undervisningssituationen, men det finns väldigt lite forskat kring eleverna på träningsskolans möjligheter till samspel. Det lilla som finns visar att samspelet mellan eleverna i denna skolform är begränsat (Göransson, 1995; Östlund, 2012). LÄS MER

  4. 14. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :mats svensson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningsätt; relationer; speciallärare; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER

  5. 15. Det handlar om formativ bedömning : Några lärares uppfattningar om formativ bedömning i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Veronika Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :Formative assessment; special needs school with focus on training school; feedback; group interviews; intellectual disability; teacher; didadic triangel; Formativ bedömning; grundsärskolan inriktning träningsskolan; återkoppling; gruppintervjuer; intellektuell funktionsnedsättning; lärare; didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of how feedback and evaluation with a focus on formative assessment is perceived in terms of what, how and why by a few teachers working in special needs school with a focus on training school. To answer the purpose of this study three questions were formed, What is the teachers` understanding of formative assessment in relation to other practices of assessment and feedback? How do the teachers say they practice feedback and assessment with a formative assessment focus in their teaching practices? What pros and cons do some teachers believe there is in using formative assessment? The study is based on qualitative group interviews with teachers in two schools where all the teachers are active in the training school. LÄS MER