Sökning: "elever i träningsskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden elever i träningsskolan.

  1. 16. Se bortom elevers svårigheter : En studie om elevers möjligheter till skrivande i Grundsärskolans träningsinriktning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Pettersson; Åse Taawo; [2016]
    Nyckelord :skrivande; skriftspråklighet; litteracitet; läs- och skrivutveckling; Grundsärskolans träningsinriktning; träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : För delaktighet i dagens informationssamhälle krävs det gedigna kunskaper i det skrivna språket hos varje enskild individ. Elever i grundsärskolans träningsinriktning kommer alltför sällan i kontakt med skrivundervisning. LÄS MER

  2. 17. Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan : En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i metoden "Att skriva sig till läsning"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Carström; Cathrine Johansson; [2015]
    Nyckelord :“Write to Read”; participation; compulsory special schooling; motivation; sociocultural perspective; special needs education and pedagogy; special needs teacher; special schooling for pupils with severe intellectual disabilities; development and learning; Att skriva sig till läsning ASL ; delaktighet; grundsärskola; motivation; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; speciallärare; träningsskola; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Carström, M. & Johansson C. (2015). Att utmana elevers skriv- och läsförmåga i träningsskolan. LÄS MER

  3. 18. Nu ska alltid vara bra - En intervjustudie om formativ bedömning i träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Olsson; Lena Persson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; Individuella programmet; Träningsskola; Utvecklingsstörning; Bedömning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Alla elever i svenska skolor blir kunskapsbedömda utifrån styrdokument. Det har dock inte riktats mycket forskning när det gäller kunskapsbedömning av elever i grundsärskolor och gymnasiesärskolor. I svenska läroplaner betonas det att formativ bedömning ska användas som ett aktivt redskap för att forma undervisningen. LÄS MER

  4. 19. "Det sättet en elev kan uppnå ett kunskapsmål, är det rätta sättet att göra det på" En studie av pedagogers uppfattningar om kunskap och kunskapsbedömning i träningsskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :SueLing Foo; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; kunskap och lärande; bedömning; elever på tidig utvecklingsnivå; flerfunktionsnedsättningar; träningsskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pedagogers uppfattningar om kunskap och kunskapsbedömning i ämnesområdet kommunikation i träningsskolan. Jag har inspirerats av fenomenografi som vetenskaplig metod. Resultatet bygger på en kvalitativ undersökning i form av sex intervjuer. Inga generella slutsatser kunde dras, då undersökningen var begränsad. LÄS MER

  5. 20. "Ger man det bara tid och tänker kreativt så kan det funka" : Hur pedagoger i träningsskolan ser på formativ bedömning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kim Perneberg; [2015]
    Nyckelord :formativ bedömning; utvecklingsstörning; grundsärskolan; träningsskolan och verklighetsuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt kvalitativa arbete är att undersöka hur pedagoger i grundsärskolans inriktning träningsskolan ser på formativ bedömning samt om pedagoger använder sig av formativ bedömning för att möjliggöra eller underlätta för lärande i träningsskolan och om inte, varför. Studien undersöker även hur pedagogerna synliggör den formativa bedömningen för eleverna och gör eleverna delaktiga. LÄS MER