Sökning: "elevers identitetsskapande"
Visar resultat 16 - 20 av 101 uppsatser innehållade orden elevers identitetsskapande.
16. “Barnen är små och de ska ju verkligen skapa sin identitet och de gör det hemma och de gör det i skolan” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 arbetar inom religionskunskap för att främja elevernas identitetsskapande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Skolan är idag en mångkulturell mötesplats som genom sitt fostransuppdrag bland annat ansvarar för att undervisningen ska främja elevernas identitetsskapande. Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare i årskurs 1–3 synliggör och praktiserar identitetsskapandet i religionsundervisningen. LÄS MER
17. Språkutvecklande arbetssätt genom skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt genom skönlitteratur för lågstadieelever. Därtill behandlas vilka möjligheter och utmaningar skönlitteraturen utgör i förhållande till dagens mångkulturella skolor. LÄS MER
18. Identitet, sexualitet och skönlitteratur : En studie av svenskämnets litteraturundervisning som didaktisk potential för gymnasieelevers identitetsskapande.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Det framgår i Svenskämnets syfte för gymnasieskolan att svenskämnet kärna ska vara språk och litteratur. Vidare framskrivs det Svenskämnets centrala innehåll för gymnasieskolan att elever ska utveckla förmågan att använda skönlitteratur som en källa till självinsikt och förståelse för andra människor. LÄS MER
19. Elevers uppfattning om religionsundervisningen och dess religiösa påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och hur skolans religionsundervisning påverkar elevers tro utifrån elevers perspektiv. Elever från högstadiet i flera klasser intervjuas om deras upplevelser, i den svenska skolan. LÄS MER
20. Genomtänkt högläsning : En kvalitativ studie om lärares olika syften medhögläsning och deras tillämpning av den i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Previous research shows that well thought- out reading aloud can contribute on several different levels for students language development. Linguistic development in turn benefits the individuals identity development. Despite this, reading aloud is not identified as a criteria in the curriculum for the subject of Swedish. LÄS MER