Sökning: "elevers identitetsskapande"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden elevers identitetsskapande.

  1. 21. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 22. Min historia är också din historia : Interkulturella perspektiv i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jona Karam; [2021]
    Nyckelord :Interkulturell; interkulturell kompetens; mångkulturell; identitet; historieundervisning; historiedidaktik; historiemedvetande; historiebruk; historiekultur; etnicitet;

    Sammanfattning : Skolverksamheterna i Sverige är en spegling av samhället där sociala och kulturella möten frodas och ska hjälpa elever att utveckla förståelsen för en kulturell mångfald i en globaliserad värld. Historieundervisningen ska bidra till att elever får förståelse för olika kulturella sammanhang och levnadsätt. LÄS MER

  3. 23. Litteratur som verktyg vid språkutveckling : En litteraturstudie om språkutvecklande textarbete i svenskundervisningen för elever i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; Annelie Sonestedt; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; litteratur; årskurs F-3; texter; läsning;

    Sammanfattning : Språket är en central del i människors liv. Det är för oss alla ett verktyg för kommunikation såväl som bildning och tänkande. Skolan har i uppgift att gynna elevers språkutveckling och det kan göras på olika sätt. Lärarnas roll är att bedriva en varierad och inkluderande undervisning som gynnar och stöttar alla elevers olika behov. LÄS MER

  4. 24. Vems historia ska undervisas? : -En intervjustudie om möjligheter ochutmaningar i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennie Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; eurocentrisk; andra kulturer; kulturell bakgrund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av skolans styrdokument och intervjuer med lärarei årskurs 7–9, undersöka vems historia, som ska/kan läras ut, och vems historia som faktisktlärs ut. Syftet är också att ta reda på varför de utvalda lärarna väljer det innehållet de gör, omelevernas etniska bakgrunder påverkar det valet och på vilket sätt i så fall. LÄS MER

  5. 25. "Är vi blattar eller svenskar?" : En analys av identitetsskapande i svensk hiphop och noveller samt användandet av dessa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Lorentz Janestam; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråks litteraturundervisning; hiphop; varierade texttyper; kodväxling; identitet; etnicitet; utanförskap; elevers erfarenheter i undervisningen.;

    Sammanfattning : Många elever med utomsvensk bakgrund känner idag att deras erfarenheter inte får tillräckligt stor uppmärksamhet i skolans undervisning. Många av dessa elever läser svenska som andraspråk, vilket gör att detta är relevant att reflektera över som lärare i svenska som andraspråk. LÄS MER