Sökning: "elevers sociala svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden elevers sociala svårigheter.

  1. 1. Så här sjöar och sånt där, eller räknas det som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning utifrån elevers perspektiv på friluftsliv

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Hampus Henricsson; Ludde Minton; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar friluftslivet som fenomen samtkunskapsämne i skolan. Vidare ämnar studien undersöka vilka faktorer som påverkar dessa uppfattningar och elevers relation till friluftslivet. LÄS MER

  2. 2. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelseundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 3 beskriver att de arbetar för att främja elevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stina Jardenius; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; literature talk; elementary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; textsamtal; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar flera olika processer. Det är av stor vikt att elever utvecklar en god läsförståelse för att nå framgång i skolan, men även för att fungera i dagens samhälle. LÄS MER

  4. 4. Att främja hälsa och lärande för elever i utsatthet. : En intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares perspektiv på nödvändiga förutsättningar för ett hälsofrämjande arbete med elever i utsatthet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Irina Ertis; [2023]
    Nyckelord :Skola; hälsofrämjande; specialpedagogik; inkludering;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie fokuserar på att undersöka specialpedagogers och speciallärares resonemang om skolans hälsofrämjande arbete som skolan förväntas leva upp till enligt skollagen (Skollag, 2010). Studiens fokus riktas på det hälsofrämjande arbetet för elever i utsatthet. LÄS MER

  5. 5. Marley med licens att stötta : Betydelsen av hundunderstödd pedagogik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefina Hein; Malin Klaar; [2023]
    Nyckelord :Appropriering; artefakt; barn; djurunderstödda insatser; hundunderstödd pedagogik; mediering; problematisk skolfrånvaro; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utbildade hundteam arbetar inom skola samt hundteamsförarnas upplevelse av vad denna insats har för betydelse för eleven. Studiens empiriska material har samlats in med hjälp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta utbildade hundteamsförare. LÄS MER