Sökning: "enkätundersökning förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 276 uppsatser innehållade orden enkätundersökning förskolan.

  1. 21. Förskolepersonalens anmälningsplikt : En studie om ansvar och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marit Darle; Sofia Schödin; [2023]
    Nyckelord :responsibility; mandatory reporting; children in need; Ansvar; anmälningsplikt; barn som far ill;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskolepersonalens uppfattningar av orosanmälningar. Syftet med studien är att synliggöra hur förskolepersonalen ser på sitt ansvar kring anmälningsplikten och vilka faktorer som påverkar dem vid orosanmälningar. LÄS MER

  2. 22. Utomhuspedagogik : Pedagogers inställning till utomhuspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Arvidsson; Marie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; rörelse; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik innebär att man tar med sig pedagogiken ut i samhällsliv, natur och kulturlandskap och att man lyfter fram platsens betydelse för en varierad lärmiljö där man betonar samspelet mellan upplevelse och teoretisk kunskap. Syftet med det här arbetet är att undersöka pedagogernas inställning till utomhuspedagogik i förskolan. LÄS MER

  3. 23. ”Så fint du ritar” : En studie i pedagogers syn på bildskapande som medel för kommunikation och uttryck i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Caroline Norell; [2023]
    Nyckelord :Bildskapande; bildpedagogik; kommunikation; bildspråk; förskola; förskoleklass; pedagoger; förskoleklasslärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla kunskap om hur pedagoger i förskola och förskoleklass ser på barns bildskapande och hur bildskapande används i förhållande till kommunikation, uttryck och undervisning. Metoden har varit enkätundersökning och jag har baserat mina svarsanalyser på den sociokulturella teorin. LÄS MER

  4. 24. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 25. Kemikaliesmart förskola : En uppföljning av arbetet på Stockholms stads förskolor

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för miljövetenskap

    Författare :Fanny Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Kemikalier; förskola; vägledning; åtgärder; uppföljning; Stockholms stad;

    Sammanfattning : Denna studie är en uppföljning på hur arbetet med vägledningen för kemikaliesmart förskola från Stockholms stad har fungerat. Syftet med detta var att ta reda på hur miljöförvaltningen iStockholms stad kan utöka sitt stöd till stadens förskolor inom detta arbete. LÄS MER