Sökning: "enkätundersökning förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 276 uppsatser innehållade orden enkätundersökning förskolan.

  1. 11. Hur främjar leken språkutvecklingen? : Enkätstudie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Fremén Nyblom; Therese Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; språkutveckling; lek; samspel; planerad lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan, Lpfö 18 beskriver att barn har rätt att mötas i leken och lära tillsammans och Barnkonventionen hävdar att barn har rätt till lek och vara tillsammans med andra. Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om pedagogers resonemang och förhållningssätt till en språkstimulerande lekmiljö. LÄS MER

  2. 12. Vårdnadshavares perspektiv på sitt inflytande i förskolan : En studie som lyfter vårdnadshavarnas röst

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Persson; Amanda Bygde; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; inflytande; samspel; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna uppsats lyfter vårdnadshavares uppfattning om sitt inflytande i förskolan. Syftet är att undersöka deras syn på sin rätt till inflytande och hur de upplever att förskolan möjliggör för deras inflytande och delaktighet. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Evalotta Kelemen; Emelie Wingren; [2023]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; förskola; pedagogiskt arbete.;

    Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan.  Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 14. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  5. 15. TAKK som redskap : En enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om arbete med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Petra Raimisto; Jennifer Östberg; [2023]
    Nyckelord :TAKK; förskola; kommunikation; språkutveckling; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka erfarenheter pedagoger inom förskolan har av arbetet med TAKK samt att belysa pedagogers uppfattningar om när de anser att TAKK kan användas för att stötta barn i deras språkutveckling. Undersökningen genomfördes genom enkät som metod. LÄS MER