Sökning: "environment as the third teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden environment as the third teacher.

  1. 1. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  2. 2. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cathrine Nyström; Maria Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ecology; forest; Reggio Emilia; teaching; the role of the preschool teacher; Ekologi; förskollärarens roll; Reggio Emilia; skogen; undervisning.;

    Sammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of ​​it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER

  3. 3. "Man ska bli glad när man kommer in dit" : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av vad som utgör en meningsfull fritidsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Martin Strandberg Ramos; Sasha Ytterskog Leander; [2023]
    Nyckelord :student perspective; play and learning; leisure time didactics; meaningful leisure time; elevperspektiv; lek och lärande; fritidshemsdidaktik; meningsfull fritid;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to research relating to the perspective of what students consider important to conduct the leisure-time centre so as to ensure a meaningful leisure time. The focus of the study in in highlighting the views and opinions of the students. LÄS MER

  4. 4. Studiero i den svenska skolan : En studie av lärares uppfattningar om studiero i årskurserna 6-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tommy Sandström; [2022]
    Nyckelord :studiero; specialundervisning; disciplin;

    Sammanfattning : A calm environment, conducive to learning, is one of the most basic prerequisites for good learning. This study has an important special education focus as good studies are of particular importance for students with special needs. LÄS MER

  5. 5. The Impact of the Learning Environment on Students’ Motivation in Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ban Shareef; Syleme Sadiku; [2021]
    Nyckelord :: L2 Motivation; L2 Motivational Self System; L2 Engagement; Learning outcomes; L2 Learning Experience;

    Sammanfattning : The present study sets out to explore the impact Swedish upper secondary students' present learning environments have on their motivation to learn English as a second language. More specifically, we aim to investigate student opinions on how their learning situation and their teachers’ approach to leadership and pedagogy affects their motivation in L2 English. LÄS MER