Sökning: "estetik i førskolan pedagogers syn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden estetik i førskolan pedagogers syn.

  1. 1. “Högläsning lägger grunden till all fortsatt utveckling egentligen” : En inblick i pedagogers syn på högläsningens erbjudanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cornelia Johansson; Sarah Söderberg; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; pedagoger; erbjudanden; affordance;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ‘affordances’ (erbjudanden) genom högläsning där syftet är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationer kan ge barnen. Förskolan har som uppdrag att ge barnen förutsättningar att genom högläsning få utveckla sitt språk. LÄS MER

  2. 2. Estetiska arbetsformer i förskolan : Några pedagogers berättelser om deras arbete i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Evelyn Maldonado Rosales; Monica Londono; [2022]
    Nyckelord :Estetik; estetiska uttrycksformer; estetiska arbetsformer; estetiska aktiviteter i förskolan; bild; form; sång; musik; rörelse; dans; drama;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och skapa en djupare förståelse för vilka estetiska arbetsformer som framträder som centrala i förskolans verksamhet samt hur innehållet och organisationen framstår ur några pedagogers berättelser om sitt arbete. Med hjälp av Wahlströms (2016) didaktisk läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på utbildningens innehåll och utformning  använder vi fokussamtal och enskilda intervjuer som metod för att få syn på detta. LÄS MER

  3. 3. Bildskapande i förskolan : En studie om bild och undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Liselott Arrhenius; Katja Leverette; [2019]
    Nyckelord :bildskapande; undervisning; estetik; lärande; kreativ process; pedagog och förskola;

    Sammanfattning : Inledning I detta examensarbete vill vi undersöka betydelsen av undervisning inom kunskapsområdet bildskapande i förskolan. På vilket sätt pedagogerna resonerar om dess betydelse och förhållningssätt utifrån deras kompetenser. Samt om och hur detta kan påverka barns utveckling och lärande i verksamheterna. LÄS MER

  4. 4. Bildskapande i förskolan. Pedagogers syn på bildskapande i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lidia Waszkiewicz; [2014]
    Nyckelord :bildskapande; estetik; förskollärare; skapande miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares syn på barns bildskapande samt bredda min kunskap om hur pedagoger arbetar med bildskapande i förskoleverksamheten. Syftet var även att ta reda på vad pedagogerna vill uppnå med bildarbetet och hur pedagoger organiserar miljön i skapande aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. De allra minstas språkutveckling i förskolan : Pedagogers syn och estetikens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Rose-Marie Röös; [2014]
    Nyckelord :aesthetic; preschool; language development; small children; estetik; språkutveckling; förskolan; pedagoger; minsta barnen;

    Sammanfattning : The study has been conducted to find out whether aesthetic expressions and experiences can benefit the smallest children's language development. How do the teachers at the preschool relate to aesthetic expression? Do they think that aesthetic expression and experience will be favorable for stimulating children's language? Children perceive through their senses, logically aesthetic expressions should promote children's learning and development. LÄS MER