Sökning: "estetisk och efferent läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden estetisk och efferent läsning.

  1. 16. Vilken färg har Runebergs Den enda stunden? : En läsarorienterad studie av diktanalys med 14-18-åriga skolelever

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Peter Ferm; [2021]
    Nyckelord :lyrikläsning; lyriktolkning; receptionsestetik; reader response theory; kognitiv poetik;

    Sammanfattning : I uppsatsen beskrivs två praktiker för lyrikläsning med 14–18–åriga skolelever:klassrumssamtal samt ett formulär för kreativ analys. Dessa praktiker ställs mot ettinteraktionellt synsätt som företräds av disciplinen receptionsestetik så som denna beskrivs avWolfgang Iser, ett transaktionellt synsätt som företräds av disciplinen reader–response theorymed Louise Rosenblatt som förgrundsfigur, samt disciplinen kognitiv poetik såsom dennabeskrivs av Peter Stockwell. LÄS MER

  2. 17. Lyrikläsning i svenskämnet : En komparativ analys av läroböcker för kursen Svenska 3 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Willman; [2021]
    Nyckelord :Efferent läsning; estetisk läsning; Lgy2011; lyrik; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra vilka läsningar som efterfrågas i uppgifter kopplade till lyrik i ett urval av läroböcker för kursen Svenska 3 på gymnasienivå. Studien utgår från Rosenblatts receptionsteori om estetisk och efferent läsning. LÄS MER

  3. 18. "Man behöver inte älska att läsa men man ska ha läst böcker" : Efferent eller estetisk läsart i boksamtal inom högstadiets litteraturundervisning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Linnéa Röstlund; [2021]
    Nyckelord :Efferent och estetisk läsning; skönlitteratur; litteraturundervisning; boksamtal; läsarter;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Lära lärare lyrik : Poesins roll inom ämneslärarutbildningens svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karolina Pettersson; [2020]
    Nyckelord :efferent läsning; estetisk läsning; lärarutbildning; poesi; poesididaktik; svenskämnet; utbildningens funktioner;

    Sammanfattning : Lyrik är en av de stora litteraturvetenskapliga genrerna vid sidan av epik och dramatik och förväntas därför finnas med i alla kurser inom svenskämnet på gymnasiet. Svensk poesididaktisk forskning är emellertid inte vanligt förekommande och särskilt inte studier som undersöker poesins roll inom lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 20. Våld i nära relationer- ett ämne för litteraturundervisningen på gymnasiet? : En studie av svensklärares inställning till och förutsättningar för att med eleverna läsa och samtala om våld i nära relationer inom ramen för litteraturundervisningen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Ekström Sandstedt; [2020]
    Nyckelord :våld i nära relationer; litteraturundervisning; känsliga ämnen; gymnasiet; estetisk och efferent läsning; handlingsutrymme; situationsdefinition;

    Sammanfattning : Våld i nära relationer är ett samhällsproblem. Ett problem som drabbar den uppväxande generationen hårt. Ungdomar kan bevittna den här typen av våld i hemmet samt utsättas för det i egna relationer. De unga personer som utsätts för våld i en nära relation vänder sig främst till vänner för att få stöd. LÄS MER