Sökning: "estetiskt arbetssätt"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden estetiskt arbetssätt.
21. Konsten att skapa sitt eget kunnande : En uppsats om estetiska läroprocesser och estetiska arbetssätt
M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få en klarare bild över vad begreppet estetiska läroprocesser innebär, varför ett estetiskt arbetssätt kan vara bra för inlärningen, vad som förväntas av mig som lärare och vad lärarens roll är i en undervisning med ett estetetiskt arbetssätt samt hur en undervisning med ett estetiskt förhållningssätt kan se ut. Jag gick in i denna undersökning med ett grundantagande om att ett estetiskt arbetssätt påverkar elevers inlärning på ett positivt sätt. LÄS MER
22. En pensel i handen eller en palett för meningsskapande? : En kvalitativ studie av Ateljéristans yrkesutövning i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrunden till att genomföra studien kom utav mitt skapandeintresse och mötet med ateljéristor under min förskollärarutbildning. Syftet var att undersöka hur fem ateljéristor uppfattar sin yrkesutövning i relation till arbetslag, barn och kvaliteten i förskolan. LÄS MER
23. Fem rektorers föreställningar om estetik i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka rektorers föreställningar om estetik och vad de tror att estetiken betyder för elevernas lärande i grundskolan. I studien medverkar fem rektorer som är verksamma i Malmö stad. LÄS MER
24. Bildskapande i förskolan : En studie om förskollärares syn på kompetenser för att främja barns lärande i bild
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen; Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad yrkesverksamma förskollärare ansåg vara viktiga kompetenser för att lära ut bild i förskolan. Mina frågeställningar var: Vilka didaktiska kompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan?, Vilka sociala kompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan? och Vilka ämnes/innehållskompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan? Fyra förskollärare och en grundskollärare som vidareutbildat sig till förskollärare intervjuades med kvalitativ intervjumetod. LÄS MER
25. Elevens livsvärld: Ett fenomenologiskt perspektiv på dansundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur ett fenomenologiskt perspektiv på lärande och kunskap kan användas för attlåta undervisningen i nutida dans ta utgångspunkt i elevernas egna erfarenheter och unika perspektiv påvärlden, eller med andra ord att den bör ta utgångspunkt i elevens livsvärld. Studien avgränsas genom attfokusera på undervisning i nutida dans för elever i gymnasieåldern, på kulturskola och estetisktgymnasium. LÄS MER