Sökning: "estetiskt arbetssätt"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden estetiskt arbetssätt.

  1. 21. Konsten att skapa sitt eget kunnande : En uppsats om estetiska läroprocesser och estetiska arbetssätt

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Nathali Thor; [2012]
    Nyckelord :aesthetic learning processes; aesthetic approach; estetiska läroprocesser; estetiskt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få en klarare bild över vad begreppet estetiska läroprocesser innebär, varför ett estetiskt arbetssätt kan vara bra för inlärningen, vad som förväntas av mig som lärare och vad lärarens roll är i en undervisning med ett estetetiskt arbetssätt samt hur en undervisning med ett estetiskt förhållningssätt kan se ut. Jag gick in i denna undersökning med ett grundantagande om att ett estetiskt arbetssätt påverkar elevers inlärning på ett positivt sätt. LÄS MER

  2. 22. En pensel i handen eller en palett för meningsskapande? : En kvalitativ studie av Ateljéristans yrkesutövning i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Filosofiska fakulteten

    Författare :Wallin Alexandra; [2012]
    Nyckelord :Ateljérista; estetiskt arbetssätt; bildskapande; profession; professionalisering; meningsskapande.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till att genomföra studien kom utav mitt skapandeintresse och mötet med ateljéristor under min förskollärarutbildning. Syftet var att undersöka hur fem ateljéristor uppfattar sin yrkesutövning i relation till arbetslag, barn och kvaliteten i förskolan. LÄS MER

  3. 23. Fem rektorers föreställningar om estetik i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Bremer; [2012]
    Nyckelord :estetik; radikal estetik; modest estetik; marknadsestetik; rektor;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka rektorers föreställningar om estetik och vad de tror att estetiken betyder för elevernas lärande i grundskolan. I studien medverkar fem rektorer som är verksamma i Malmö stad. LÄS MER

  4. 24. Bildskapande i förskolan : En studie om förskollärares syn på kompetenser för att främja barns lärande i bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen; Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH)

    Författare :Åsa Näslund; [2012]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetisk didaktik; estetiskt skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad yrkesverksamma förskollärare ansåg vara viktiga kompetenser för att lära ut bild i förskolan. Mina frågeställningar var: Vilka didaktiska kompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan?, Vilka sociala kompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan? och Vilka ämnes/innehållskompetenser tycker förskollärarna är viktiga för att lära ut bild i förskolan? Fyra förskollärare och en grundskollärare som vidareutbildat sig till förskollärare intervjuades med kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  5. 25. Elevens livsvärld: Ett fenomenologiskt perspektiv på dansundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Fahlén; [2012]
    Nyckelord :Fenomenologi; Dansundervisning; Dansutbildning; Da;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur ett fenomenologiskt perspektiv på lärande och kunskap kan användas för attlåta undervisningen i nutida dans ta utgångspunkt i elevernas egna erfarenheter och unika perspektiv påvärlden, eller med andra ord att den bör ta utgångspunkt i elevens livsvärld. Studien avgränsas genom attfokusera på undervisning i nutida dans för elever i gymnasieåldern, på kulturskola och estetisktgymnasium. LÄS MER