Sökning: "etik värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden etik värdegrund.

  1. 1. ”Den omöjliga uppgiften” : Lärares arbete med etik och moral i åk. F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; Julia Ljungström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet med etik och moral utifrån ett lärarperspektiv i de samhällsorienterande ämnena, där arbetet med etiska frågor i skolan och lärares hantering av elevernas livsåskådningar kontra skolans värdegrund är de centrala frågeställningarna. För att närma sig studiens syfte har empiriskt material samlats in genom enskilda intervjuer med pedagoger med olika lång erfarenhet, som är verksamma i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Lätt att göra rätt? - en kvalitativ studie om häktespersonals omsättning av Kriminalvårdens värdegrund i praktiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Bektic; Josefine Larsson; [2021-08-25]
    Nyckelord :kriminalvården; häkte; värdegrund; etik; omsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur häktespersonal inom Kriminalvården upplever att verksamhetens etiska värdegrund omsätts i praktiken, samt om det vägledande arbetshäftet för etikarbete inom Kriminalvården används i det dagliga arbetet. Empirin utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med kriminalvårdare som arbetar på häkten runt om i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Värdet av värdegrunden? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om arbete med värdegrundsfrågor i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Nilsson; Anita Trnjanin; [2021]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrundsarbete; etik och moral; demokrati; fostran; Lgr11; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärares tankar och uppfattningar av värdegrundsarbetet i årskurserna F-3. Insamlandet av data har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare i olika årskurser mellan F-3. Intervjuerna transkriberades och genom en tematisk analys har data sedan bearbetats och kodats. LÄS MER

  4. 4. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2021]
    Nyckelord :Normalt; Avvikande; Etik; Värdegrund; Barnkonventionen; Handledning; Diskursanalys; VFU;

    Sammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete i samhällskunskap : En intervjustudie om samhällslärares syn på värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mathias Lundmark; Mikael Mac Gregor; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; samhällskunskap; fostrande; semistrukturerade intervjuer; etik och moral;

    Sammanfattning : I takt med att det svenska samhället upplevs bli mer polariserat blir den gemensamma värdegrunden svårare att urskilja. Skolan har dock en värdegrund beskriven i läroplanen som verksamheten skall vila på, även om denna värdegrund inte är tydligt definierad. LÄS MER