Sökning: "etnografisk forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden etnografisk forskningsansats.

  1. 1. Kommunikation, mer än bara ord : En kvalitativ studie om hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Närvaro; dialog; förskollärare; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barnen. Studien innefattade en kvalitativ forskningsansats med en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. Studien bygger på en mikro-etnografisk studie där både observationer och samtal med förskollärare har genomförts. LÄS MER

  2. 2. ”Det är bra att man läser i smågrupper för då förstår man bättre” : En etnografisk studie om läsundervisning i en årskurs 8

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Mårtensson; [2019]
    Nyckelord :läsundervisning; lässtrategier; litteratursamtal; inkludering;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att bidra med kunskap kring läsundervisning och med stöd i en etnografisk forskningsansats har jag studerat hur läsundervisningen utformats i en årskurs 8 i ämnet svenska. Genom observationer och intervjuer av läraren och eleverna beskriver jag de intentioner läraren hade med sin undervisning och hur den sedan blev i praktiken. LÄS MER

  3. 3. EN MENINGSSKAPANDE PROCESS? : En studie om hur iscensättningen av skrivundervisningen underlättar elevers meningsskapande genom bild som språklig uttrycksform

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ellen Barsk; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens globala informations- och kommunikationssamhälle ställs det krav på att individer ska ha förmågan att kunna använda olika redskap för att kommunicera och därmed skapa sociala relationer. Inom svenskämnesdidaktisk forskning har olika språkliga uttrycksformer i relation till meningsskapande fått en större uppmärksamhet och förankring. LÄS MER

  4. 4. Barn av sin tid? En etnografisk studie om konstruktionen av det kompetenta barnet, ålder och kön i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2016-02-12]
    Nyckelord :Förskola; det kompetenta barnet; barnsyn; kön; genus; ålder;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för föreliggande studie är att undersöka konstruktionen av det kompetenta barnet i förskolans praktik. Mer specifikt riktas fokus mot normativa föreställningar om kön och ålders betydelse för konstruktionen av det kompetenta barnet. LÄS MER

  5. 5. Förstelärare: Hot eller tillgång? : Erfarenheter av förstelärarimplementeringen i en grundskola

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yvania Medina; [2016]
    Nyckelord :Utbildningsledning; Organisation; ledning; karriärlärarreformen; förstelärare; utvecklingsarbete; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka effekter av förstelärarimplementeringen, dels hur skolledning kan organisera kring pedagogiskt utvecklingsarbete. Jag använder mig av frågeställningen: Hur beskriver och hur går skolledningen tillväga när de organiserar implementeringen av förstelärare? På vilka sätt kan implementeringen av förstelärare påverka pedagogiskt utvecklingsarbete och kollegialt lärande? Denna studie har genomförts inom utbildningsledning och utgår från ett ledarskapsperspektiv med stöd av teorier inom organisation, ledning av förändring och pedagogisk utveckling. LÄS MER