Sökning: "ett annat ord för modell"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden ett annat ord för modell.

  1. 1. Hur framställs gärningspersoner beroende på kön? : En kritisk diskursanalys av hur svensk dags- och kvällspress porträtterar gärningspersoner utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ida Larsson; Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :gender theory; feminists’ theory; critical discourse analysis; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; genusteori; feministisk teori; kritisk diskursanalys; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Utifrån kritisk diskursanalys som metod och tillvägagångssätt har denna studie analyserat hur de rikstäckande nyhetstidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter porträtterar och beskriver kvinnan respektive mannen som gärningsperson med genusperspektivet som utgångspunkt. Studien har genomförts genom en jämförande analys av nyhetsartiklar utifrån två kända rättsfall, mordet i Arboga med Johanna Möller och Mohammad Rajabi samt styckmordet i Karlskrona med Anatoliy Pettersson och Leonard Höglind som gärningspersoner. LÄS MER

  2. 2. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Domain Adaptation with N-gram Language Models for Swedish Automatic Speech Recognition : Using text data augmentation to create domain-specific n-gram models for a Swedish open-source wav2vec 2.0 model

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Enzell; [2022]
    Nyckelord :Automatic Speech Recognition; Domain Adaptation; Language Models; Ngram Models; Wav2vec2; Taligenkänning; Domänanpassning; Språkmodeller; N-gramModeller; Wav2vec2;

    Sammanfattning : Automatic Speech Recognition (ASR) enables a wide variety of practical applications. However, many applications have their own domain-specific words, creating a gap between training and test data when used in practice. LÄS MER

  4. 4. Resiliens i det svenska lantbruket : synen på resiliens hos olika grupper inom lantbruksbranschen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Susanna Erlewein; Anton Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Resiliens; livsmedelsförsörjning; beredskap; anpassningsförmåga; utvecklingsförmåga; motståndskraft;

    Sammanfattning : Livsmedel har alltid varit en viktig del i mänsklighetens förmåga att utvecklas. Men vad händer när en störning påverkar landet och dess livsmedelsförsörjning? Sverige har länge haft en hög självförsörjningsgrad på livsmedel. Men sedan Sverige gick med i EU 1995 har den minskat till endast 50 %. LÄS MER

  5. 5. Språk är inte bara ord, det är mycket mer. : En studie om förskollärares strategier i undervisning och lärmiljöns utformning, i syfte att stimulera barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Lindberg Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Lärmiljö; Språkstimulering; Språkutveckling; Strategier; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge kunskap om vilka strategier förskollärare använder sig av i undervisningssituationer för att stimulera barns språkutveckling. Syftet är också belysa hur förskollärare stimulerar barns språkutveckling i förskolans lärmiljö. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv utformades studiens tillvägagångssätt. LÄS MER