Sökning: "examensarbete förskola barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola barnlitteratur.

  1. 1. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  2. 2. Bilderböckernas möjlighet till reflektion : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers arbete kring ett källkritiskt förhållningssätt vid högläsning av bilderböcker i förskolan.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elsa Passgård; Linda Cedås; [2021]
    Nyckelord :Children s literature; picture book; reading aloud; source-critical approach; metacognitive questions; reflection; Preschool.; Barnlitteratur; bilderbok; högläsning; källkritiskt förhållningssätt; metakognitiva frågor; reflektion; förskola.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete genomförs en studie för att se hur barnböcker användsvid högläsning i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hurpedagoger i förskolan arbetar med källkritik i kombination med bilderböckerunder högläsningen. LÄS MER

  3. 3. Bildsamtalets betydelse för barns tidiga språkutveckling : med fokus på barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Bjurén; Louise Ottosson; Sara Svanberg; [2016]
    Nyckelord :preschool; picture talk; language development; picture-books; book-conversation; förskola; bildsamtal; språkutveckling; bilderböcker; boksamtal.;

    Sammanfattning : Inledning Bildsamtal i samspel mellan vuxna och barn i förskolan kan skapa möjligheter för barns tidiga språkutveckling. Bilden kan utgöra en utgångspunkt för samtal där barnet i sociala sammanhang kan få möjlighet att kommunicera sina tankar, idéer, erfarenheter och känslor. LÄS MER

  4. 4. Pojkar och flickor i bilderböcker : En feministisk poststrukturalistisk textanalys av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jesper Welin; [2014]
    Nyckelord :feministic poststructuralism; children’s literature; picture books; gender; preschool; feministisk poststrukturalism; barnlitteratur; bilderböcker; genus; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett genusperspektiv visa hur pojkar och flickor beskrivs i bilderböcker för barn. För att få syn på detta har karaktärernas grad av aktivitet i handlande situationer analyserats. LÄS MER

  5. 5. Bilden i barnboken : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar kring barnbokens betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Kallin; Lina Jonasson; [2014]
    Nyckelord :Barnböcker; barnlitteratur; förskola; bilder; genus;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få kunskap om vad några yrkesverksamma förskollärare har för uppfattningar kring bilder i barnböcker. I studien ställs fyra frågeställningar; Hur beskriver förskollärare en barnbok? Vad anger förskollärarna för skäl till att använda barnboken i verksamheten? Vad anser förskollärare är viktigt innehåll i en barnbok? Hur beskriver förskollärare bildens betydelse i barnböcker? Vi har samlat in information genom att genomföra kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare från olika förskolor i norra Sverige. LÄS MER