Sökning: "examensarbete förskollärare exkludering"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden examensarbete förskollärare exkludering.

  1. 1. Högtider och traditioner i förskolan : Ett examensarbete om förskollärares skildringar kring högtider och traditioner i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Löfgren; Kim Sjökvist; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; högtider; interkultur; kultur; traditioner;

    Sammanfattning : Det har debatterats kring högtider och traditioner i såväl förskolan, samhället som runt om i världen. Forskningen lyfter att debatten till viss del handlar om hur stor plats högtider ska ta i samhället och därmed förskolan, då samhället numera är mångkulturellt. LÄS MER

  2. 2. De ropar efter mig : Om inkludering som dilemma i förskoleklass.

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Inclusion; Exclusion; Children in need of special support; Pre-school class; Special eduction group; Inkludering; Exkludering; Barn i behov av särskilt stöd; Förskoleklass; Särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning :   My essay begins with a story of one day in pre-school class. It is about how I, as a preschool teacher, find it challenging to work with inclusion of children in need of special support. It is also about the feeling of inadequacy experienced by a teacher, single handedly covering a proportionally large group of children. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : När barn inte får den särskilda stöd de behöver

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Herberth Garcia Sanchez; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; exkludering; observation;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenterar jag min studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd som inte får det stöd de behöver för att klara av sin pedagogiska och sociala situation i skolan. Fokus i studien är hur förskollärare arbetar kring inkludering av barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Barns inkluderande och exkluderande lek - En videoobservationsstudie i förskola med fokus på den icke-verbala kommunikationen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carola Larsson; Jimmie Björck; [2010]
    Nyckelord :Lek; Inkludering; Exkludering; Videoobservation; Icke-verbal kommunikation; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att fånga förskolebarnens icke-verbala kommunikation, för att förstå dess betydelse i relation till inkluderande och exkluderande lek. Ambitionen har även varit att ta del av förskollärares tankar och tolkningar kring dessa leksituationer, i förhoppning att få ytterligare förståelse. LÄS MER

  5. 5. Modermålsverksamhetens inkluderande och exkluderande principer i en förskola : En intervjustudie om uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Annie Dahlin; Britta Jonsäll; [2009]
    Nyckelord :Mother tongue; preschool; inclusion; exclusion; Modersmål; förskola; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : The purpose of our examination was to survey how one preschool works with so called language groups, if the mother tongue is important and if the informants can see any complex of problems in the inclusive/exclusive way of working with language groups in the preschool. The literature review provides for example the three most important areas of mother tongue, which are the emotional, the social and the intellectual (Ladberg, 2000). LÄS MER