Sökning: "examensarbete högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden examensarbete högläsning.

  1. 1. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete kring läsning av skönlitteratur i årskurs 3 : Boksamtal, högläsning och tystläsning ur ett finländskt och åländskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annica Löfroth; Johanna Winqvist; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; tystläsning; boksamtal; stöttning; förståelse; interaktion; årskurs 3; Finland; Åland; Sverige;

    Sammanfattning : I och med vår svenska lärarutbildning i relation till att vi bor i Finland respektive på Åland har vi fått en uppfattning av att boksamtal inte är en aktivitet som används i lika stor utsträckning i Finland och på Åland jämfört med i Sverige. Detta examensarbete syftar till att ta reda på om och hur lärare i Finland och på Åland använder högläsning, tystläsning och boksamtal för att gynna elevers lärande i arbete med skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete med lässtrategier i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nada Yassine; Hanin Adelemi; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelseundervisning; Lässtrategier; Läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska och lärande är att utforska vilkametoder och strategier lärare i skolans tidigare år använder i läsundervisningen. Studiensutgångspunkt är lärares undervisningsperspektiv på lässtrategier samt deras individuellauppfattningar kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. Lågstadieelevers upplevelser av högläsning i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anette Pettersson; Sara Annehed; [2023]
    Nyckelord :Elev; högläsning; lärare; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; kommunikation.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om lågstadieelevers upplevelser av högläsning. Vi vill ta reda på om elever tillgodogör och lär sig något av högläsningen. Vi vill också undersöka vad de gör i samband med läsningen och huruvida valet av bok har någon betydelse och i så fall vilken. LÄS MER

  5. 5. Otto ångrar sig : En bilderbok med inriktning på relationer och samtycke med tillhörande lärarhandledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Tilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; högläsning; lärarhandledning; lässamtal; undervisning för relationer och samtycke;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett läromedel kan utformas för att stödja undervisning kring relationer och samtycke i skola och fritidshem. Hösten 2022 tillkommer nya formuleringar om sexualitet, relationer och samtycke i läroplanens inledande delar (Skolverket, 2021). LÄS MER