Sökning: "examensarbete matematik f-3"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden examensarbete matematik f-3.

  1. 1. Rör(l)ig matematikundervisning : Lära med kroppen som redskap?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :glädje; lågstadiet; matematik; rörelse; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ta reda på vilka metoder några F-3 lärare på en skola i Mellansverige använde för att få in rörelse i sin matematikundervisning, samt vilka eventuella fördelar rörelse under lektionerna gav eleverna.  Enkäter skickades ut till samtliga undervisande lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karolina Esst; [2021-07-08]
    Nyckelord :Lågstadiet; matematik; samarbete; algebra; undervisningens struktur; positiv arbetsmiljö; praktisk undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Grundskolelärares val av undervisningsmetod i ett matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Rabe; Malvina Wiklund; [2021]
    Nyckelord :De fem grundprinciperna; kooperativt lärande; matematik; traditionellt lärande; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att med digitala kvalitativa intervjuer undersöka lärares användning av den kooperativa och traditionella undervisningsmetoden i matematikklassrummet i årskurs F-3. Studiens syfte är även att ta reda på vilken av de två metoderna lärare anser är den mest effektiva för att främja alla elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Lös problemen med lärarens undervisning : En forskningsöversikt om hur lärare bör arbeta med matematisk problemlösning i undervisningen för att främja lärande i matematisk problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Lindsjöö; Johanna Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Lärare; matematik; problemlösning; undervisning;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) betonar i dagens läroplan vikten av problemlösning för elevers förståelse i matematik. En del forskning tyder på att elevers lärande i problemlösning i matematikundervisningen kan främjas genom lärarens undervisning i matematisk problemlösning, men att undervisningen måste utföras på ett adekvat sätt. LÄS MER

  5. 5. Engelska varje dag : En studie om daglig exponering av engelska i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Wessung; [2018]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; exponering; ämnesintegrerat arbete; status; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera F-3-lärares inställning till och möjlighet att ge elever daglig exponering av engelska. Studien gjordes med halvstrukturerade intervjuer samt tourist guide technique som datainsamlingsmetoder. LÄS MER