Sökning: "exklusion och inklusion"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden exklusion och inklusion.
21. Funktionsnedsatta personers förutsättningar på arbetsmarknaden : En studie om exkluderande och inkluderande processer och faktorer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : This qualitative study investigates the conditions on the labour market for disabled people by examining which factors and processes contribute to disabled peoples inclusion to, or exclusion from the open labour market. Stigmatisation is also used as an analytical tool to better understand the exclusion of disabled people from the open labour market. LÄS MER
22. Gör arbetet att livet blir roligt? : - en sociologisk studie om individer som stått utanför arbetsmarknaden men som idag arbetar i ett socialt företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Tidigare forskning har visat att arbetet i olika aspekter har stor betydelse för människans psykiska välmående. Vi valde att undersöka hur det är att ha varit utanför arbetsmarknaden och att sedan arbeta i ett socialt företag. LÄS MER
23. Elever med ADHD i en inkluderande skola: om inklusion och exklusion i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Jag har i min studie studerat hur specialpedagogens roll bidrar till en inklusion eller exklusion av elever med ADHD. Begreppet En skola för alla är ett begrepp som myntades i Sverige under 1980-talet. LÄS MER
24. Lärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkighet i fokus på en gymnasiesärskola
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att beskriva och uppnå en förståelse för lärares språkutvecklande arbetssätt med fokus kring hur pedagogiken främjar språkutvecklingen både hos flerspråkiga elever och hos elever som har svenska som modersmål. Dessutom var syftet att uppnå en förståelse för hur lärarna anpassade pedagogiken utifrån samtliga elevers kognitiva funktionsnedsättning. LÄS MER
25. Inkludering och exkludering i en förskoleklass : En observationsstudie om maktförhållanden i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : The purpose of the study is to contribute to the field of social access in children's free play in the pre-school class, by looking at how children are included and excluded and how power structures arises in the free time. In order to capture the events that occur among the children, observations were chosen as research method. LÄS MER