Sökning: "exklusion och inklusion"
Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden exklusion och inklusion.
6. Mötet mellan skolsköterskan och elever med HBTQ-uttryck - ur skolsköterskans perspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Elever med HBTQ-uttryck löper större risk för psykisk ohälsa än heteronormativa elever. Genom att skolsköterskan möter samtliga elever har hen en unik position i att kunna upptäcka psykisk ohälsa hos elever med HBTQ-uttryck och därmed möjlighet att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa samt skapa en trygg och säker miljö för elever med HBTQ-uttryck. LÄS MER
7. Är exklusion av barn rättfärdigad? : En studie av påverkansprincipen och barns rösträtt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
8. Föreningars betydelse för integrationsprocessen. En kvalitativ studie om ungdomar med utländsk bakgrund och deras väg in i det svenska samhället.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this paper was to study how sports associations or support associations that practice sports, work to include young people with a foreign background in their activities, what activities such associations organize to help these young people create new contacts with other social arenas and what measures they take to counteract or prevent social exclusion. We studied whether and to what extent the members' participation helps them to integrate more easily into the Swedish society by learning the language and getting acquainted with Swedish culture. LÄS MER
9. Ledarskapet det inte talas om i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare tolkar sitt uppdrag att leda och ansvara för undervisningen i relation till arbetslaget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This year, Sweden’s preschools and its educators have been introduced to a new curriculum, which clarifies and specifies the preschool teachers’ responsibility for teaching and to lead the teaching processes. The aim of this study is to investigate how five preschool teachers and one vice-principal interpret this responsibility related to the work team – primarily from a leadership perspective. LÄS MER
10. Jag tror inte att man vågar berätta... : En sociologisk studie om funktionsnedsattas upplevelser kring sexuella trakasserier och stödet som behövs
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka om funktionsnedsatta personer upplever sig vara utsatta och sårbara för sexuella trakasserier. Studien är grundad på en kvalitativ metod med en hermeneutisk forskningsansats. LÄS MER