Sökning: "explicit meningsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden explicit meningsskapande.

  1. 1. Förändringsledning som ett kontinuerligt fenomen : En kvalitativ studie om hur anställda på en svensk storbank upplever och förstår förändring och förändringsledning till följd av digitalisering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Amra Turanovic; Anton Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; change management; sensemaking; understanding and experience; Digitalisering; förändringsledning; meningsskapande; förståelse och upplevelse;

    Sammanfattning : Förändringstrycket inom den svenska banksektorn har ökat, sedan informationsteknologins intåg på 70-talet. Traditionella arbetssätt utmanas genom nya krav och förväntningar från kunder och omvärlden, vilket indikerar att kontinuerliga förändringar hänförliga till digitalisering är nödvändigt för fortsatt konkurrenskraft och överlevnad. LÄS MER

  2. 2. Multimodala resurser för meningsskapande : En studie av lärarkognition i språkligt heterogena klassrum

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kristina Aldén; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; meningsskapande; lärarkognition; uppfattningar; språkligt heterogena klass-rum; lärandemöjligheter; delaktighet; explicit meningsskapande; implicit meningsskapande; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande arbete; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : On the foundation of Multiliteracies presented by The New London Group (Cazden m.fl.1996) that calls for recognising students’ multilingualism and multimodality, this study seeks to explore what beliefs in-service teachers in linguistically diverse classrooms express about usage of multimodal resources for meaning making. LÄS MER

  3. 3. Framtidens svenskämne : En litteraturstudie om multimodala uttrycksformer vid muntliga presentationer i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Frida Gunnarsson; Ronja Eliasson; [2022]
    Nyckelord :multimodala uttrycksformer; muntliga presentationer; teckenvärldar; meningsskapande; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Multimodal forms of expression have been added to the latest updated curriculum but doesn’t have an explicit description of the didactical questions, what, how, when, and why. You can find research about multimodal forms of expression used as a resource with reading- and writing difficulties, also for a meaningful learning, but it is missing in forms of the oral expressions. LÄS MER

  4. 4. Att komma närmre på distans : Förändringkonsultens nya roll

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alfrida Sjöberg; Gabriella Söderström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När arbetet ställdes om till distans till följd av Coronapandemin skapades nya förutsättningar för många branscher. För förändringskonsulter har det inneburit att tillgodose klientorganisationens behov när klienten inte längre befinner sig på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Frihet, lekfullhet och berättarskap : Historiebruk och meningsskapande i det historiska dataspelet Assassin’s Creed: Unity

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Johan Skalstad; [2020]
    Nyckelord :Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.; Assassin’s Creed: Unity; reading and doing; historiebruk; historiemedvetande; historiskt meningsskapande; historiska dataspel; historiedidaktik.;

    Sammanfattning : This essay explores the usage of history in the historical video game Assassin’s Creed: Unity. Taking a theoretical approach from Nordgren, Karlsson and Landsbergs theories on historical consciousness, historical meaning and the usage of history, the game is analysed from the perspective of the content creator. LÄS MER