Sökning: "implicit meningsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden implicit meningsskapande.

  1. 1. Multimodala resurser för meningsskapande : En studie av lärarkognition i språkligt heterogena klassrum

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kristina Aldén; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; meningsskapande; lärarkognition; uppfattningar; språkligt heterogena klass-rum; lärandemöjligheter; delaktighet; explicit meningsskapande; implicit meningsskapande; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande arbete; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : On the foundation of Multiliteracies presented by The New London Group (Cazden m.fl.1996) that calls for recognising students’ multilingualism and multimodality, this study seeks to explore what beliefs in-service teachers in linguistically diverse classrooms express about usage of multimodal resources for meaning making. LÄS MER

  2. 2. Från novis till myndighetsutövare : om organisationssocialisation i traineeprogram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Désirée Lyckelind; Eva Ljungberg Månflod; [2020]
    Nyckelord :socialisation; organisationssocialisation; lärande; praktikgemenskap; introduktion; traineeprogram; newcomer socialization;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka socialisation i relation till deltagande i ett traineeprogram. Med utgångspunkt i Lave och Wengers lärteori om praktikgemenskap ämnar studien besvara i vilka sammanhang som identitetsskapande sker, hur traineer utvecklar kunskaper om genomförande av arbete genom praktik, närmare förstå vilka områden som utvecklar tillhörighet samt vilka sammanhang som bidrar till meningsskapande för traineer. LÄS MER

  3. 3. En förödande stereotyp eller bara en vanlig man?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Mellin; Alice Eriksson Grönberg; [2018]
    Nyckelord :icke-stereotyp reklam; unga män; maskulinitet; stereotyper; identitet; varumärke; marknadsföring; varumärkesidentitet; varumärkesassociationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur reklam med icke-stereotypa porträtt av mansrollen upplevs av unga män (16-24 år). Vidare syftar den till att undersöka relationen mellan dessa porträtt och dess avsändare genom att belysa hur varumärket bakom reklamen påverkar upplevelsen. LÄS MER

  4. 4. Den Europeiska Unionens syn på den ukrainska identiteten : är den etnisk eller är den medborgerlig? En narrativ studie av Carl Bildt och Catherine Ashton

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Elin Malm; [2014]
    Nyckelord :narrativ; Europeiska Unionen; ukrainsk identitet; Carl Bildt; Catherine Ashton; europeisk utrikespolitik; CFSP; EU; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker med hjälp av en narrativ analys den Europeiska Unionens syn på den ukrainska identiteten och huruvida denna identitet är medborgerlig eller etnisk, utifrån teorier om dessa två typer av identiteter. Materialet som undersöks är skriftligt presenterade narrativ av EU:s Höga Representant Catherine Ashton och den svenske utrikesministern Carl Bildt mellan november 2013 och mars 2014. LÄS MER

  5. 5. Från ord till verklighet : Medarbetares meningsskapande utifrån och kommunikation om styrdokument

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Anette Schultzberg; Sara Simonsson; [2013]
    Nyckelord :Encounter; Communication; Sensemaking; Steering document; Bemötande; Kommunikation; Sensemaking; Styrdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker implementeringen av styrdokument i organisationer utifrån ett meningsskapande perspektiv. Styrdokument ses som en viktig del i organisationers arbete men tidigare forskning visar att det finns skäl att ifrågasätta hur väl de fungerar i praktiken. LÄS MER