Sökning: "external valuation"

Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade orden external valuation.

  1. 6. Relationen mellan tillväxtestimering och värdering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Jarneving; Joakim Gasovski; [2022]
    Nyckelord :valuation; discounted cash flow; WACC; CAPM; EBIT; financial analytics; overvaluation; financial markets; värdering; diskonterat kassaflöde; WACC; CAPM; EBIT; finansiell analys; övervärdering; finansiella marknader;

    Sammanfattning : För att upprätthålla en blomstrande ekonomi i samhället är det viktigt att marknaderna och de finansiella systemen är välfungerande och rationella, eftersom stabil ekonomisk tillväxt ökar välfärden i samhället. En grundläggande förutsättning för detta antagande är att företag värderas med förnuft och rationalitet för att undvika övervärderingar, vilket i sin tur kan ledatill volatilitet och minskad likviditet som inte är fördelaktigt för att upprätthålla förtroende föraktievärdering. LÄS MER

  2. 7. Fastighetsvärdering ur tre perspektiv : En kvalitativ studie i värdering av småhus

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Julia Hjärp; Mira Salomonsson; [2022]
    Nyckelord :Real estate valuation; lending; detached houses; external valuation; statistical valuation; Fastighetsvärdering; kreditgivning; småhus; extern värdering; statistisk värdering;

    Sammanfattning : Sedan finanskrisen 2008 har reglerna kring bankers kapital och likviditetshantering stramats åt i nya reformpaketet Basel Ⅲ vars implementering fortgår. I dagsläget styrs bankernas kreditgivning av det internationella regelverket samt Finansinspektionens bolånetak på 85 procent av fastighetens marknadsvärde. LÄS MER

  3. 8. Skillnader samt risker och utmaningar i värderingsprocessen av förvaltnings fastigheter i företag som tillämpar K3 respektive IFRS 13

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Max Bertilsson; Pontus Öhrling; [2022]
    Nyckelord :Property valuation; valuation process; risks; challenges; internal valuation; external valuation; K3; IFRS; Fastigh etsvärdering; värderingsprocessen; risker; utmaningar; intern vä rdering; extern v ärdering; K3; IFRS;

    Sammanfattning : Värdering av förvaltningsfastigheter är komplext. Det finns många olika metoder att använda sig av i värderingsprocessen kring förvaltningsfastigheter, vilket skapar en osäkerhet kring vad som är det korrekta värdet. Osäkerhet är ett bestående problem som alltid kommer att finnas i värderingsprocessen. LÄS MER

  4. 9. Value Determinants in Seed Stage SaaS Valuation : Main value determinants to consider when conducting a valuation of a seed stage SaaS company

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emil Adeli; Daniel Nylund; [2022]
    Nyckelord :seed stage; valuation; value determinants; start-up; angel investors; venture capital; SaaS; software as a service; value drivers; seed stage; värdering; värdedeterminanter; start-up; ängelinvesterare; venture capital; SaaS; software as a service; värdedrivare;

    Sammanfattning : One of the single biggest challenges for start-ups is to find the necessary funding to achieve growth. Software-as-a-service (SaaS) companies are no different and rely on seed stage investments to build and develop a service in order to acquire paying customers. LÄS MER

  5. 10. Instagram Content Publishing and Its Effect on Stock Prices for Swedish Firms : A multiple case study on the economic effect of social media publishing for firms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Edwin Carlsson; Niklas Ek; [2022]
    Nyckelord :stock prices; social media; synthetic control group; Instagram; aktie-pris; social media; syntetisk kontrollgrupp; Instagram;

    Sammanfattning : Background. Instagram as a social media platform is used by firms as both a com- munication, marketing and promotion tool. In analyses of firms on Twitter, several authors have found connections between positive changes in stock returns and posts on Twitter regarding the firm, both from and about the firm. LÄS MER