Sökning: "fördelar med problemlösning"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden fördelar med problemlösning.
1. Problemlösning i en digital miljö : En intervjustudie med gymnasielärare i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur gymnasielärare i matematik resonerar kring integrering av digitala miljöer inom området problemlösning. Studien undersöker också vilka utmaningar gymnasielärare i matematik upplever med implementeringen av digitala miljöer inom problemlösningsområdet. LÄS MER
2. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER
3. Digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen : En kvalitativ undersökning om matematiklärares uppfattningar om digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare beskriver digitala lärresursers användbarhet i sin problemlösningsundervisning. För att undersöka detta har flera kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER
4. PROBLEM OCH LÖSNINGAR : Lärares erfarenheter av att undervisa genom problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : SammanfattningFörmågan att lösa problem blir allt viktigare i samband med att förändringstakten i dagens samhälle ständigt ökar. De senaste 25 åren har dock svenska elevers kunskaper i matematisk problemlösning försämrats ur ett internationellt perspektiv. LÄS MER
5. Problemlösning - hur kan kooperativt lärande utveckla elevers problemlösningsförmåga? : En systematisk litteraturstudie om kooperativt lärande i problemlösningsuppgifter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Grunden till litteraturstudien är att matematik vanligtvis utövas enskilt och sällan i grupp, vilket är en bidragande faktor till att elever i årskurs 6 inte uppnår kunskapskraven i matematik (Skolinspektionen, 2020). Syftet med studien är att analysera vilka för- och nackdelar kooperativt lärande har samt vilken inverkan kooperativt lärande har på problemlösningsförmågan. LÄS MER