Sökning: "fördelar och nackdelar med förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden fördelar och nackdelar med förskola.

  1. 16. Finns det plats för lek? Samutnyttjande av skolgård och park inom detaljplanelagt område

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Linnea Backman; Ida Andersson; [2018]
    Nyckelord :Friyta; skolgård; park; samutnyttja; detaljplan; kommun; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Today it has become a trend to densify cities instead of allowing them to grow outwards. Densification has many advantages, a dense city provides a basis for better service and denser public transport, which can lead to more sustainable cities. However, building dense also has its disadvantages. LÄS MER

  2. 17. Språk- och kommunikationsstöd i förskolan : En undersökning om hur barn stöttas i sin språk- och kommunikationsutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lovisa Borg; Frida Ramström; [2018]
    Nyckelord :Communication; communication support; education; language; language support; pedagogy; preschool; preschool teacher; Förskola; förskollärare; kommunikation; kommunikationsstöd; pedagogik; språk; språkstöd; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma inom förskolan har för åsikter, vetskap och erfarenheter om hur språk och kommunikationsstöd används i förskolan. I studien undersöks också vilka tillvägagångssätt som används för att stödja barn i deras språkutveckling och om de intervjuade anser att det finns några fördelar och nackdelar med språkstöd. LÄS MER

  3. 18. "Det är ju verksamheten som ska ändra på sig, inte barnen"- En studie som förskollärares syn på pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Johnsson; Amanda Hallberg; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; Pedagogisk dokumentation; Verksamhetsteori; Förskola; Synsätt;

    Sammanfattning : Vi har upplevt en problematik gällande hur man arbetar med pedagogisk dokumentation ute i förskoleverksamheten. Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger definierar och arbetar med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  4. 19. Edu-Care

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Strömberg; Frida Holmberg; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Educare; Lärande; Omsorg; Skolinriktad förskola; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare ser på innebörden av begreppen undervisning och omsorg i förskolans verksamhet. Uppsatsen baseras på frågorna:-Hur beskriver pedagogerna vad undervisning är?-Hur beskriver pedagogerna vad omsorg är?-Hur förklarar pedagogerna relationen mellan undervisning och omsorg? -Hur redogör pedagogerna för fördelar respektive nackdelar med en mer skolinriktad förskola?Metoden vi använt för denna studie är intervjuer med pedagoger från olika avdelningar på en och samma förskola. LÄS MER

  5. 20. ”Det är lättare att liksom lära sig om vissa saker ute för att det finns där” : En kvalitativ studie om hur pedagoger ser på barns lärande utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Bernström; Josefin Nystedt; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; förskollärare; barn; lärande;

    Sammanfattning : I denna rapport redovisas hur fyra förskollärare arbetar mot läroplanens mål utomhus, vad förskollärarna uppfattar som för- och nackdelar med att arbeta mot läroplanens mål utomhus, samt hur de uppfattar att de utnyttjar utomhusvistelsen för att arbeta mot läroplanens mål. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lärande utomhus i en förskolekontext. LÄS MER